Consumentengegevens niet veilig bij internet-verkopen

25 augustus 2005

Verrassend kan het niet zijn, maar een onderzoek heeft het nu
zonneklaar gemaakt: (Amerikaanse) bedrijven misbruiken de gegevens die
ze verzamelen van hun klanten via hun web-activiteiten. De Customer Respect Group,
een onderzoeksbedrijf in Boston, constateerde dat 72 % (!) van de 464
Noord-Amerikaanse bedrijven “slecht” functioneren als het gaat om de
privacy en het hergebruik van de persoonlijke gegevens voor
marketing-doeleinden. Een minderheid van 42 % had beleid dat in het
onderzoek als “goed” werd betiteld en gericht was op het uit handen
houden van klantgegevens van andere bedrijven. Nederlandse bedrijven
zijn waarschijnlijk voorzichtiger met hun klantgegevens, maar een
dergelijk onderzoek in NEderland is zeker gewenst.



Chemische bedrijven en zorginstellingen kwamen het slechtst uit het onderzoek,
met een gemiddelde score van 5,4 (op maximaal 10). Andere slecht
presterende instellingen zijn verzekeringsmaatschappijen, de
voedingsmiddelen-, tabak- en drankenindustrie. Vliegtuigmaatschappijen
scoorden het hoogst met een 7,3, direct gevolgd door computerbedrijven.
In het onderzoek werden meer dan 20 factoren meegenomen, zoals
helderheid van beleid, het vragen van toestemming voor het gebruiken
van de gegevens, het bekendmaken met wie de gegevens worden gedeeld en
de mate van controle die klanten hebben over hun eigen gegevens. Bijna
25 % van de onderzochte bedrijven staat het aan hun klanten toe hun
eigen gegevens in de bedrijfsdatabases te vernietigen. De top tien
bedrijven bevat vele high-tech multinationals, zoals Intel, Expedia,
IBM en andere. De studie gaf ook aan dat veel meer bedrijven
privay-beleid hebben ontwikkeld voor hun internetactiviteiten dan een
jaar geleden. Het gebruik van cookies heeft daarentegen een nog veel
spectaculairdere groei doorgemaakt in dat ene jaar: het is meer dan
verdubbeld. Hoewel er nog veel te verbeteren valt, is er toch sprake
van een groeiend bewustzijn en een licht verbetering.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.