26 augustus 2005
De rockband The Sun,
onder contract bij Warner Bros. Records Inc., lanceert komende maand
haar eerste album op DVD, online en op het aloude LP-vinyl-formaat. En
niet op het grootste verkoopmedium van de muziekindustrie: de compact
disc. Het platenlabvel verwacht dat de groep de eerste is in een lange
rij van artiesten die een video-strategie gaan volgen en afzien van het
louter audio-formaat. Wellicht de start van een beweging die afziet van
het traditionele album-concept, waardoor de CD dezelfde weg kan
bewandelen als de oude vertroiuwde gramofoon-plaat.
Het CD-formaat, in 1981 gentroduceerd in 1981, is het meeste verkochte
formaat: vorig jaar gingen er bijna 766 miljoen over de toonbank. Dat
was overigens bijna 200 miljoen minder dan in 2000. Tegelijkertijd
namen de online verkopen (gestimuleerd het iTunes Web van Apple) toe
tot bijna 140 miljoen vorig jaar. Dit nog afgezien van de illegale
downloads, waar helemaal niets voor wordt betaald. De digitalisering
van muziek heeft een verschuiving gerealiseerd in de wijze waarop
muziek wordt gedeeld. Omdat het sneller is digitale muziek te kopiren
en door te zenden wordt meer muziek gekopieerd en gedeeld, wat een
directe bedreiging vormt voor de muziekindustrie. Daarnaast zien we ook
dat de relatieve goedkope wijze waarop Internet verspreiding kan worden
gerealiseerd vele ‘no-names’ er toe brengt muziek uit te geven, die
anders nooit zou zijn uitgebracht. Het album van The Sun bevat 14 songs
komt met een medium: een DVD van muziekclips die door een computer
kunnen worden gemanipuleerd. De songs kunnen op een MP3-speler worden
gedownload en op een CD worden gebrand. Er is een tweede medium
verkrijgbaar, maar dat is goede oude vinyl. Een geste naar de sterk
opkomende muziek sub-cultuur waar de aloude LP een snelle opkomst
meemaakt.