1 september 2005
Internetprovider Xs4all biedt zijn klanten een nieuwe service: Voiced mail.
Via de mobiele telefoon wordt e-mail voorgelezen en verstuurd met
behulp van een spraakgestuurde computer. De eerste keer dat er naar de
dienst gebeld wordt, herkent de computer het telefoonnummer als nieuw
adres waarna er een smsje met een pincode wordt verstuurd. Deze pincode
is nodig voor registratie op de website, waar ook e-mailgegevens als
inlognaam en wachtwoord moeten worden ingevuld. Is dit eenmaal gebeurd,
dan kan men overal vandaan mobiel elektronische post ontvangen.
De mobiele telefoon wordt door de computer automatisch herkend en deze
brengt de gebruiker automatisch naar het hoofdmenu van het programma.
Met behulp van korte commando’s kan men vervolgens e-mails beluisteren
of andere taken verrichten. De commando’s spreken voor zich: het woord
‘berichten’ volstaat om nieuwe e-mail te beluisteren. Het programma
blijkt gebruiksvriendelijk. De stem is onnatuurlijk, maar goed
verstaanbaar. Handig is dat de verschillende opties van het menu niet
helemaal beluisterd hoeven te worden, maar dat het programma reageert
als een van de commando’s wordt geroepen. Dat scheelt niet alleen in
tijd, maar ook in geld. Want goedkoop is het niet: de service kost
dertig eurocent per minuut. Naast het beluisteren van de mail, kunnen
er memo’s opgenomen en verstuurd worden, is verkeersinformatie te horen
en kan een routeplanner worden gebruikt. Xs4all gebruikt het programma Eviator van Barito,
een bedrijf dat gespecialiseerd is in spraakherkenning en -technologie.
Xs4all is evenals HetNet en Planet Internet een Internet Service
Provider van KPN. ‘Deze internetproviders zullen de proef van Xs4all op
de voet volgen’, zegt een woordvoerder van KPN. ‘Mocht de proef
succesvol zijn, dan zullen zij Voiced Mail zeker overwegen.’ Versatel
laat weten nog geen plannen in die richting te hebben. Ook Tiscali is
niet van plan op korte termijn deze service aan te gaan bieden. De
reden daarvoor ligt in het verleden. ‘Wij hebben deze optie een paar
jaar geleden al aangeboden via Xoip‘, aldus Tiscali. ‘Omdat daar toen niet genoeg belangstelling voor was, zijn we daar weer mee opgehouden.’