2 september 2005
Orkaan Katrina heeft de vraag
naar online-backups sterk vergroot. Vanuit heel Amerika komen er
aanvragen, zo geeft Raghu Kulkarni, woordvoerder van Pro-Softnet, aan.
Dit is een van de bedrijven die backup-oplossingen verkopen, in dit
geval iBackup.
Via een online-backup, die steeds populairder wordt nu
internetsnelheden toenemen, is het mogelijk om de bedrijfsdata op te
slaan op een andere geografische lokatie. Bij brand, diefstal of, in
dit geval, een orkaan als Katrina is de data gewoon bewaard gebleven
als het bedrijfspand niet meer zou bestaan. De leveranciers zien tevens
een toename in door de orkaan getroffen bedrijven die toegang vragen
tot hun gebackupte data in hun pogingen hun werk te herstellen en weer
op gang te brengen. eVault constateert een ‘spike in demands in terms of restores.’
De data moet vaak worden teruggezet op een alternatieve lokatie. De
backupproviders hebben naar aanleiding van de orkaan van te voren een
analyse gemaakt om te kijken welke bedrijven getroffen zouden kunnen
worden. Veel van deze bedrijven hebben ook een restore aangevraagd. Het
komt vaker voor dat de vraag naar online backups een piek te zien geeft
na een grote ramp, zoals bijvoorbeeld de aanslagen op 11 september
2001. ‘There’s always an uptick in sign-ups immediately after a
disaster,’ stelt iBackup, dat 5 GB aan opslagcapaciteit biedt voor $100
per jaar. Veel online backup-bedrijven bieden hun klanten een backup
van een backup: een additionele set van redundante kopien in
verschillende datacentra op verschillende geografiscdhe locaties. LiveVault bijvoorbeeld heeft vier locaties in de Verenigde Staten en twee in Europa. Backupmechanismen verschillen. eSureIT van Intronis Technologies gebruikt Windows applicaties die iedere nacht veranderde bestanden backuppen. Apple biedt haar eigen Macintosh-backup via .Mac-service.
Sam Gutmann, directeur van Intronis zegt dat orkanen klanten brengen.
‘Before every major hurricane that hit Florida last year, we got dozens
of customers calling and wanting to sign up for our service. I remember
one, they were literally leaving and they were on with our tech support
getting set up as quickly as possible, and they were hoping their files
would get backed up before the power went out.’ Cramer van LiveVault
stelde dat een ‘klant van de laatste minuut’ een kleine
verzekeringsmaatschappij had. ‘She was in a closet at 11 o’clock at
night, all the lights out, with a flashlight and a cell phone asking
the company to back up her data before the power died’. Ze zijn nog
geslaagd ook.