Uitbreiding van de Open Content Alliance met Yahoo

4 oktober 2005

In navolging van Google gaat ook zoekmachine Yahoo zich bezighouden met
het digitaliseren en online beschikbaar stellen van boeken. Yahoo doet
dit niet zelf, maar heeft zich aangesloten bij de zogenaamde ‘Open
Content Alliance’ (OCA). Dit consortium bestaat verder onder meer uit
Adobe, HP, The Internet Archive en de bibliotheken van de University of
Califormia en die van Toronto. Doelstelling van de OCA is om boeken,
audio en video beter online beschikbaar te maken in een geuniformeerd
warehouse van zowel publicaties uit het publkieke domein als
publicaties die onder het copyright vallen. Het warehouse wordt gehost
door The Internet Archive. Deze potentieel zeer grote bibliotheek moet
doorzoekbaar zijn en vrij te gebruiken door iedereen.



‘The goal is to really spur the expansion of (books, audio and video)
being made available online through this alliance’, zo segt David
Mandelbrot, Yahoo‘s vice president Search Content. Het grote verschil
met het project van Google is dat bij de OCA uitgevers expliciet dienen
aan te geven dat zij mee willen doen. Google hanteert de omgekeerde
methode waarbij uitgevers juist moeten aangeven dat hun materiaal niet
gebruikt mag worden. Een strijd tussen de twee zoekgiganten lijkt zich
nog niet af te tekenen. Google gaf aan dat het elk initiatief
aanmoedigt dat de beschikbaarheid
van informatie vergroot. Yahoo hoopt dat Google ook instapt bij de OCA.
De content die door de OCA in de digitale store wordt opgenomen is voor
iedereen beschikbaar. In het geval van Googles Print Library Project
zijn de teksten alleen via Google benaderbaar. Ondanks deze wederzijdse
vriendelijkheid is de website van de OCA via Google niet te vinden,
terwijl deze in Yahoo als eerste zoekresultaat tevoorschijn komt. Yahoo
levert de zoektechnologie aan. Daarnaast zal Yahoo vermoedelijk de
inhoud van de bibliotheek via hun reguliere zoekmachine beschikbaar
maken. De voorzitter van de Association of American Publishers, Pat
Schroeder
, gaf in een reactie aan dat zij blij is met OCA’s
opt-in-methode voor het verzamelen van informatie. Volgens haar
respecteert deze methode de rechten van de makers wat betreft hoe hun
werk gebruikt wordt. Google is vanwege de opt-out-methode daarentegen
aangeklaagd door een overkoepelende organisatie voor Amerikaanse
schrijvers, The Authors’ Guild. De organisatie is van mening dat Google
voorbijgaat aan de wensen van de schrijvers voor de beschikbaarheid van
hun werk. Het gratis beschikbaar stellen van boeken lijkt de verkoop in
de winkel niet te benadelen. Volgens Daniel Greenstein van de
California Digital Library leidt digitale beschikbaarheid juist tot
verhoogde naamsbekendheid van werken, met een verhoging van de
verkoopcijfers als gevolg. Ook zou een kosteloze bibliotheek zoals die
van de OCA de mogelijkheid geven om werken die niet rendabel genoeg
zijn om in papiervorm uitgebracht te worden toch onder het voetlicht te
brengen bij het publiek. Er is op dit moment een grote hoeveelheid
sites beschikbaar waarop boeken digitaal beschikbaar worden gesteld. De
pionier onder deze sites was Project Gutenberg, die literaire werken
uit het publieke domein digitaal ter beschikking stelt en dat al doet
vanaf het begin van de jaren zeventig. De University of Pennsylvania
heeft zo’n 20.000 boeken digitaal beschibaar, terwijl Cornell o.a. een
digitale collectie van 1500 huishoudwetenschappelijke boeken ter
beschikking heeft. Het in San Francisco gevestigde Internet Archive
werkt samen met de Carnegie Mellon University aan een project waarin 1
miljoen boeken online ter beschikking worden gesteld. In de
beginperiode zullen de verschillende OCA-leden zo’n 18.000 Amerikaanse
literaire werken digitaal maken. Hieronder zijn werken van Mark Twain,
Henry James en Edgar Allen Poe. Vanaf het eind van dit jaar zal de
publicatie starten. ‘What took them so long?’, vraagt Tara Calishain,
uitgever van de nieuwsbrief ResearchBuzz.com. ‘There are already so
many universities digitizing their own collections.’ Wat nu belangrijk
is is volgens Calishain niet wie de grootste database heeft, maar wie
de meest unieke content heeft.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.