22 december 2005
iRex Technologies, een nauw aan Philips gerelateerd bedrijf die ook gebruik maakt van door Philips ontwikkelde technologie, lanceert een nieuw eBook. ‘De iRex-reader is een echt leesproduct’, zegt directeur Hans Brons. ‘Daarnaast beschikt het over een schrijfmogelijkheid om aantekeningen te maken.’ Volgens Brons onderscheidt de ‘Iliad’, zoals het apparaat genoemd wordt, zich van andere eBooks doordat het op elektronisch papier gebaseerd is, terwijl de meeste eBooks gebruikmaken van lcd-schermen. Het is de eerste oplossing die gebaseerd is op de oplossing van eInk Corporation. ‘Het beeld is heel stabiel en het scherm flikkert ook niet waardoor het nauwelijks van gedrukt papier te onderscheiden is.’ Het apparaat verbruikt alleen energie bij het voor het eerst weergeven van de content waardoor er twee weken achtereen drie uur per dag gelezen kan worden zonder dat het apparaatje opnieuw opgeladen hoeft te worden.
Content kan men draadloos binnenhalen via een WiFi-verbinding, maar ook een USB-verbinding is standaard aangebracht. Via een uitbreiding kan de Illiad ook dienen als een MP3-speler. Tevens beschikt de Iliad over Compact Flash– en SD-sloten. De Illiad is de eerste complete oplossing die op de markt verschijnt voor het echt draagbaar electronisch lezen en schrijven. Het persbericht van het bedrijf beschrijft het als volgt: ‘At the heart of the iRex solution is a new generation of electronic reader that combines a revolutionary electronic paper display with wireless networking and touch screen technologies. This delivers the established easy to read, low-power advantages of electronic paper with the capacity to get content from various sources (Internet, PC or flash memory cards), as well as the ability to capture user input. The 8.1” display with 16 grey levels, ensures excellent legibility both indoors and outdoors while still offering a thin, lightweight device for easy portability. The intuitive user interface, based on traditional reading principles, means it is easy to apply to professional and leisure uses. The electronic reader device will be available for distribution to business partners by April 2006.’ De oplossing is op 1 december aan een aantal bibliotheken gepresenteerd. Heel opvallend is dat de website van het bedrijf zo ‘leeg’is; dit is heel opvallend bij een product dat zo dicht bij introductie op de markt is.
Het bedrijf richt zich uitsluitend op zakelijke partners, die vervolgens de consumentenmarkt benaderen. Brons: ‘We gaan er vanuit dat een dergelijk product alleen kans van slagen heeft als het in combinatie met content naar de markt wordt gebracht.’ De Belgische krant De Tijd heeft al honderden Illiads besteld en zal vanaf 1 maart met een proef beginnen. iRex is in talloze landen volop in gesprek met kranten, uitgeverijen en bibliotheken. Welke kranten in Nederland content gaan aanbieden met de iRex-reader kan Brons nog niet zeggen. ‘Maar we zijn zeker met een aantal grote kranten aan het praten.’ iRex wordt mede gefinancierd door investeringsmaatschappijen, die de innovativiteit van de oplossing erkennen.