10 november 2005
Sony BMG komt met de toegepaste kopieer-beveiliging van CD’s (de
‘rootkit-methode’) in steeds zwaarder weer terecht. Na juridische
stappen in Itali worden nu ook in de Verenigde Staten de eerste
procedures tegen het bedrijf aangespannen. Ondanks de snelle reactie
van Sony op het ‘rootkit’-schandaal – het bedrijf kwam met een (helaas
geen geweldige) patch tegen zijn gewraakte kopieerbeveiliging – is Sony
allerminst van de sores verlost. De Italiaanse
digitale-burgerrechtenorganisatie ALCEI-EFI (Association for Freedom in Electronic Interactive Communications – Electronic Frontiers Italy) heeft een klacht tegen Sony
ingediend bij de Italiaanse justitie, waarin wordt gesteld dat de
DRM-software de computerveiligheidswetten van het land overtreedt.
Indien de de klacht gegrond wordt geacht (en de
cybercriminaliteitsafdeling van de Italiaanse politie dient daarover
een uitspraak te doen), dan is justitie verplicht Sony te vervolgen,
aldus voorzitter Andrea Monti van ALCEI-EFI. De ‘rootkit’-software
wordt op zo’n twintig titels uit de Sony BMG-stal gebruikt, en
installeert onzichtbare software op de PC van de gebruiker waarbij van
technieken gebruik wordt gemaakt die eigen zijn aan kwaadaardige
software; reden voor Computer Associates om zowel de DRM-software als
de patch als malware te beschouwen.
