1 maart 2006
eMusic, een online muziekwinkel, richt zich enkel op muziek van de kleinere en de meer onafhankelijke labels. De site heeft zich opgewerkt tot de tweede speler op de online muziekmarkt door de toepassing van een ‘revolutionair’ verkoopmodel. Ze past geen enkele techniek toe van Digital Rights Management en biedt kant-en-klare, onbeveiligde MP3-bestanden aan, die op iedere speler kunnen worden afgespeeld. Alhoewel de positie van iTunes nog onaangetast is, met 80 % van de markt in handen, verkoopt eMusic toch maar liefst vijf miljoen nummers per maand. eMusic schrijft dit succes vooral toe aan de lage prijzen die het hanteert en de onbeveiligde producten. Klanten mogen voor tien dollar per maand veertig nummers downloaden. De onbeveiligde MP3’s kunnen op elke mediaspeler worden afgespeeld, kunnen oneindig vaak gebrand worden en ‘verdwijnen’ niet na de afloop van de contractperiode in de onherstelbare prullenbak.
Het model van eMusic kan een ernstige bedreiging gaan vormen voor andere digitale verkooppunten, al is het aanbod beperkt: de grote muziekmaatschappijen leveren niet via eMusic. Maar het heeft ook vele voordelen: zo is muziek van iTunes alleen bedoeld voor de iPod. De muziek van Yahoo en Napster vernietigt zichzelf nadat de service verloopt. Daarbij is 40 dollarcent per nummer spotgoedkoop; in de meeste winkels kost een nummer toch al gauw een euro. Volgens David Pakman, directeur van eMusic, is het aantal leden tussen nu en een jaar geleden verdrievoudigd. Het succes van eMusic sluit aan op de opmerkingen van Yahoo vorige maand, toen dat bedrijf de muziekbedrijven vroeg om de DRM-eis op te geven. Yahoo beijvert zich om een downloadmodel in te voeren waarin aan de gebruikers geen beperkingen worden opgelegd na aanschaf van de muziek. Yahoo voorziet namelijk een enorme daling van de verkopen als de kopers tot de conclusie komen dat ze eigenlijk ‘niets’ kopen, alleen maar een recht om er naar te luisteren. Yahoo vreest dat dat de gebruiker niet zal bevallen. Het risico dat eMusic loopt zit in de lagere afdrachten aan de uitvoerende muzikanten. Niets garandeert dat de muzikanten en hun labels zich uiteindelijk niet bij andere muziekwinkels aansluiten als die hogere rendementen beloven. Maar dat valt nog te bezien…. In ieder geval biedt eMusic de muziekliefhebber een legale kans om net als vroeger muziek te kopen en te houden, zonder belemmeringen zoals AACS (Advanced Access Control System). Dit DRM-systeem wordt zowel op de HD-DVD als de BluRay gebruikt. Volgens Mike Evangelist, een oud-Apple-ontwikkelaar is het gebruik van het systeem een boycot van High Definition DVD’s waard. AACS, door Evangelist sarcastisch Aggressive Automated Consumer Screwing genoemd, zorgt dat de eigenaar van de content kan bepalen wanneer en waar de consument er wel of geen toegang toe heeft, zelfs zodanig dat met terugwerkende kracht de regels gewijzigd kunnen worden. Het ‘Fair Use’-recht van de consument wordt geheel afgeschaft. In het ergste geval kan de consument de DVD niet meer bekijken, alhoewel hij deze geheel legaal heeft gekocht. Volgens Evangelist koopt een gebruiker met High Definition en AACS alleen maar lucht. Op zijn blog zijn de instemmende reacties niet van de lucht. Het ziet er overigens toch al naar uit dat AACS wat minder hartelijk ontvangen wordt dan de filmstudio’s verwachten. Beperkingen werken immers niet positief op verkopen; een site als eMusic kan daar alleen maar van profiteren.