10 maart 2006
Met de aankoop van de online tekstverwerker Writely geeft Google te kennen dat zeer genteresseerd is in het aanbieden van allerlei softwaremogelijkheden voor het verrichten van normale kantoorwerkzaamheden, zoals tekstverwerking. Writely staat het gebruikers toe tekstdocumenten op het web te creren en op te slaan. Google zet met de aankoop een trend voort dat het succesvolle Web 2.0. startups opkoopt. De aankoop van Writely werd aangekondigd op de website van het bedrijf en op een blog van een van de oprichters van het bedrijf, Claudia Carpenter. ‘Yes, we’ve been acquired by Google’, zo schreef Carpenter. Het bedrijf zelf segt op haar website nog niet te weten wat de implicaties van de verkoop zullen zijn. ‘We haven’t yet figured out all the details. Coming to Google will eventually give us a leg up on getting things done that we just haven’t been able to with our tiny team’. De blog van Carpenter geeft aan dat een van de tien belangrijkste gevolgen van de verkoop is dat ze eindelijke eens een keer op vakantie kan.
Google verklaarde enthousiast te zijn over de aankoop, maar deed geen uitspraak over eventuele integratieplannen. ‘We acquired Writely for the innovative technology and talented team. We’re thrilled to have them here’, zo zei Barry Schnitt. Er werd geen informatie gegeven over de betaalde prijs. Google geeft aan dat een van de redenen waarom Writely een aantrekkelijk product is, dat het bedrijf er blijkbaar niet in slaagde uit de (vrije) beta-fase te komen en dat er een wachtlijst is met mensen die het programma willen gaan gebruiken. Writely werd vorig jaar augustus gelanceerd door het drie-mans-bedrijf Upstartle. In december 2005 voegde het bedrijf een ‘Save to PDF’-functie toe, een van de verschillende functies die het eventueel als onderdeel van een betaald ‘premium’ pakket wilde aanbieden, als het programma uit de beta-fase zou komen. Writely kan ook overweg met het OpenDocument-formaat, alsmede met andere bestanden gecreerd door Open en Star Office, de open-source rivalen van Microsoft. Het programma ondersteunt ook de populaire blog service, waardoor gebruikers hun blog binnen Writely kunnen bijhouden. Na de aankoop werd de website van Writely gesloten voor nieuwe aanmeldingen voor de service, terwijl het doorwerkt aan de migratie naar Google. De site blijft alleen werken voor de huidige geregistreerde gebruikers. Carpenter schrijft dat ‘Writely is like a caterpillar that we hope to make into a beautiful butterfly at Google’. Er waren al lange tijd geruchten dat Google en webbased alternatief voor Microsoft Office wilde creren, geruchten die werden versterkt door een nauwere samenwerking met Sun Microsystems en de daarop volgende initiatieven om OpenOffice te verbeteren. Writely is tevens een van de bedrijven die op ASP-basis allerlei productiviteitsapplicaties wil aanbieden. In een eerder interview zei Carpenter dat het bedrijf overwogen heeft een webbased spreadsheet te realiseren als aanvulling op de tekstverwerkingsprogramma. Maar het doel van het bedrijf is eerder het benadrukken van de samenwerkingsmogelijkheden dan het maken van een Office-omgeving online. ‘The last thing we want to do is compete with Microsoft head-to-head’, zo zei Carpenter in februari. Microsoft zelf maakt zich niet echt druk: ‘Microsoft Office is the clear leader in what has always been a very competitive space’, zo stelt marketing manager Erik Ryan. ‘We welcome competition in the marketplace and believe it is healthy for the industry as a whole and good for customers’. Het is erchter duidelijk dat Google Microsoft uitdaagt, omdat die probeert Google’s zoekmachine via MS Search van haar leidende positie te verdrijven. Het staat buiten kijf dat de aankoop van Writely zeer goed past binnen Google’s Desktop-politiek, waarin Google allerlei functionaliteiten wil aanbieden die de productiviteit verhogen. een rechtstreekse aanval op de positie van Microsoft… Alle ophef in de blogosphere ten spijt: Paul Kedrosky heeft waarschijnlijk gelijk als hij stelt: ‘About the only thing you can point to is that it seems juicily disrespectful to Microsoft. Hey, to that way of thinking, here’s Google going after the heart of Microsoft’s business. Really though? As analyst Rick Sherlund points out in a note today, this represents, optimistically, maybe 6% of Google revenues. Buying Writely seems more about wistful Google-hoping for the return of collaboration than a real shot across Microsoft’s bow. But collaboration is more of a business thing than a consumer thing, and it’s hard to imagine enterprise customers getting very worked up about Writely. No workflow, no local backup, no easy in-house tracking … even if you ignore the gaping feature disparity, this is not an enterprise replacement for Microsoft Word. No, all the buzz seems more brrrrzzzzt. A great big raspberry. As the saying goes, “My enemy’s enemy is my friend”, and while bloggers may be uneasy about Google, they demonstrably dislike Microsoft even more. So they positively love it when someone blows Microsoft a big wet one’.