MySpace gaat concurrentie aan met Apple iTunes.

3 september 2006

MySpace, de zeer populaire online jongeren hangplek, heeft aangekondigd een eerste stap te zetten in de digitale muziekwereld door muziek te gaan verkopen van de bijna 3 miljoen bands, die niet bij een platenmaatschappij onder contract staan. MySpace is het laatste bedrijf dat probeert Apple's iTunes muziekwinkel concurrentie te beconcurreren. In tegenstelling tot vele nieuwe start-ups heeft MySpace echter een gigantische achterban van 106 miljoen gebruikers, en eveneens de financiële backing van moederbedrijf News Corp. 'The goal is to be one of the biggest digital music stores out there', zozegt MySpace mede-oprichter Chris DeWolfe. 'Everyone we've spoken to definitely wants an alternative to iTunes and the iPod. MySpace could be that alternative'. In het afgelopen jaar is MySpace het meest bezochte Internet-adres geworden onder de Amerikaanse gebruikers (volgens Hitwise), waarbij vooral teenagers en jong volwassenen de site gebruiken om te 'socializen', muziek te delen en foto's uit te wisselen.

'Before the end of 2006', zo zegt De Wolfe, 'MySpace will offer independent bands that have not signed with a record label a chance to sell their music on the site'. Muziek kan verkocht worden op de MySpace-pagina's van de bands en op fan-pagina's, in het niet door DRM beveiligd MP3-bestandsformaat. Dit formaat kan afgespeeld worden op de meeste digitale muziekhardware, inclusief Apple's iPod. De bands bepalen zelf hoeveel ze voor hun muzieknummers vragen, waarbij uiteraard de provisie voor MySpace voor de verspreiding van de muziek wordt opgeteld, zegt Rusty Rueff, directeur van Snocap, dat de e-commerce dienst gaat managen. Hij stelde verder dat die provisie nog niet was bepaald. DeWolfe stelde dat MySpace zou 'enhancing and customizing its online music store as the service evolves, aiming to eventually offer copyright-protected songs from major record companies'. En dat is logisch, want 'I don't think the record companies are going to be interested in distributing music without copy protection anytime soon', stelt David Card, analist van Jupiter Research. DeWolfe gaf geen details over dit laatste, maar het gerucht wil dat EMI al met MySpace gesproken heeft. Digitale muziek is de snelst groeiende sector binnen de muziekindustrie, maar de markt wordt volledig gedomineerd door iTunes, die meer dan 70 % van de Amerikaanse markt in handen heeft. iTunes is alleen compatible met de iPod. De afgelopen weken zijn er verschillende initiatieven ontplooid voor de verspreiding en verkoop van digitale muziek. SpiralFrog plant eind dit jaar met een gratis muziek download service te beginnen, betaald door adverteerders. Universal Music heeft afspraken met het bedrijf. Microsoft lanceert Zune, dat ondersteund wordt door een sterk op iTunes lijkende muziekwinkel.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.