14 december 2006
De topmensen in het bedrijfsleven richten zich sterk op omzet en winst en besteden steeds meer bronnen aan gevornance en beveiliging. Desalniettemin heeft een van de drie strategische en technologische topmensen (van 1700 ondervraagden) weinig vertrouwen in de mogelijkheden die hun bedrijf heeft om persoonsgegevens en andere gevoelige gegevens te verwerken en te beheren. Datzelfde aantal gelooft er niet in dat hun zakenpartners hen als 'trusted enterprises' beschouwen. Dit (en nog andere) resultaten komen voort uit een groot onderzoeksproject, de Unisys Trusted Enterprise Index. Het is voor de eerste keer dat er een onderzoek wordt ingesteld naar het belang, de impact en de invloed van vertrouwen, privacy en beveiliging in het bedrijfsleven. Het onderzoek is door Unisys uitgevoerd in samenwerking met het Ponemon Institute, een onderzoeksorgaan met name gericht op privacy en de bescherming daarvan. Het onderzoek toonde ook aan dat ondanks een groeiend bewustzijn van risicomanagement, meer dan een derde van de ondervraagde bedrijven hun managers niet de taak geven het vertrouwen te beschermen dat klanten, investeerders en hun eigen werknemers in hun bedrijven hebben.
'It concerns me to see the overall lack of preparedness among business leaders to monitor and protect the trust their companies have with customers, vendors and even employees, especially given how devastating a breach of trust is to a company’s reputation and bottom line', zo zei Mike Gibbons, manager van Unisys Enterprise Security. 'Of equal concern is the disconnect between business and IT executives over how to build a trusted organization', zo vervolgt Gibbons. 'Trust must be the cornerstone of every risk management plan. All senior leaders must be aligned on how to measure trust and ensure complete visibility of IT security and privacy matters throughout their organizations. They must think about security and risk management as a proactive strategy that can build trust rather than as solely a defensive measure'. In de eerste fase van het onderzoek werd het senior-management van Amerikaanse en Engelse bedrijven ondervraagd over 'vertrouwen'. Er werd een groot verschil geconstateerd in de gezichtspunten van strategisch en technisch management over de factoren die vertrouwen vergroten en verlagen. IT managers legden een veel grotere nadruk op de bescherming van de privacy en beveiliging, terwijl strategisch management veel meer nadruk legde op financieel-georiënteerde zaken. Het rapport: 'Business leaders place value on risk management and good corporate governance practices to build trust much more than do IT leaders. Business leaders believe negative cash flows, a lack of shared values and weak fiscal management are much more likely to erode trust than do IT leaders'. En over IT managers: 'IT leaders believe that positive media coverage, IP protection and responsible marketing practices build trust much more than do business leaders. IT leaders find inadequate intellectual property protection, weak privacy and undependable IT erodes trust much more than do business leaders'. In zowel de Verenigde Staten als Engeland wordt het bankwezen met het meeste vertrouwen bezien. De gezondheidszorg heeft veel vertrouwen in de Verenigde Staten, maar nauwelijks in Engeland. Omgekeerd geldt dat voor overheden. 'The drivers of corporate trust are atypical from the more traditional, measurable factors that influence Wall Street and commercial success. Despite an increased sensitivity to corporate ethics and compliance among corporations today, customer satisfaction, leadership, prudent fiscal management, and customer respect are ranked much higher by business leaders surveyed as the most influential builders and stewards of trust. Factors including market capitalization, market share and others rank much lower. Factors that erode trust are not necessarily interchangeable. Unethical business practices, customer dissatisfaction, lack of respect for employees and customers and poor leadership are the top five factors that erode trust within an organization', zo wordt in het rapport opgemerkt. 'Trust is an intangible asset that is often overlooked until it’s too late', zo zegt Larry Ponemon, oprichter van het Ponemon Institute. 'Many companies devote tremendous dollars and resources to increasing market value, but as our research proves, in order to build trust among customers, employees and investors, they may be focused on the wrong factors, or ignoring the right ones altogether'. Het rapport benadrukt dat terwijl kwantificeerbare factoren zoals compliance en financiële prestaties de aandacht krijgen van het top-management, het de 'zachtere' factoren zijn die vertrouwen bouwen bij klanten en personeel.