5 februari 2007
Software as a service (SAAS) slaat toe met een nieuwe online dienst die een revolutie betekent voor het samen musiceren: namelijk in real-time samenspelen zonder de slaapkamer of studio te hoeven verlaten. In maart zal eJamming eJamming Audiio introduceren, een online muziekstudio, die peer-to-peer verbindingen gebruikt ' to eliminate lag times between live performers'. Deze SAAS-software kan grote invloed hebben op de manier van samenspelen van muzikanten en studenten. Spelen met andere muzikanten live is absoluut kritiek voor de ontwikkeling van muziek-vaardiheden. 'It's the interaction that's important, that opens you up', zegt Don Hahn, voormalig docent aan Columbia University en actief trompettist, die zo ongeveer met iedereen gespeeld heeft van Buddy Rich en Maynard Ferguson tot de Beach Boys. 'You respond to each other, and you both come up with something new — it actually broadens you. (It's) like talking to yourself as opposed to having an actual conversation'.
Ejamming heeft de technologie laten zien op de Demo 07 conferentie in Palm Desert, Californië. Als de online-omgeving wordt gelanceerd, dan presenteert het bedrijf ook een website waar muzikanten elkaar kunnen ontmoeten en online jam-sessies kunnen plannen. De huidige versie van eJamming's software ondersteunt reeds MIDI (Musical Instrument Digital Interface)-instrumenten. Deze nieuwe versie zal ondersteuning toevoegen voor akoestische instrumenten zoals hoorns en drums en zal datgene bieden wat een live jam-sessie benadert, en wel zoveel mogelijk als de natuurwetten toestaan. Mede-oprichter van eJamming Alan Jay Glueckman stelt dat 'the latency problem was tough to solve using digital instruments', en dat het nog veel moeilijker was met analoge klanken. 'MIDI is small pieces of data which trigger sounds', zegt hij. 'With real audio, we had to create sound that was pleasing and acceptable to musicians and actually encouraged them to use it without having to shove huge amounts of data over the internet, which would create enormous latencies'. De software gebruikt een peer-to-per netwerk om de audiosignalen uit te wisselen tussen de computers van de deelnemers. Het elimineren van een centrale server verlaagt de wachttijd met de helft. Maar de wachttijd is niet het enige probleem: het synchroniseren van de muzikanten met elkaar en elkaars instrumenten is eveneens cruciaal. 'We delay your own sounds until the sounds of the other players arrive where they're supposed to be', zegt mede-oprichter Gail Kantor. 'You can naturally accommodate that delay the way you do when you play in a symphony orchestra'. Zij gaat verder: 'In an orchestra, there is a roughly 1 millisecond-per-foot delay between, say, a flautist and a bassist, who can be seated up to 50 feet apart. Humans typically notice delays of 15 to 60 milliseconds, depending on the individual. That's one reason an orchestra needs a conductor to keep players in sync'. Ejamming stelt dat haar software ervoor zorgt dat deze vertraging gelijk is aan die van een echt orkest en dat de software als dirigent zal optreden voor het virtuele orkest. Gebruikers zullen een breedbandverbinding met Internet nodig hebben en een eenvoudig opneemsysteem. Een audio-interface zoals M-Audio's FireWire Solo, een microfoon en een hoofdtelefoon is voldoende. De upload-snelheid is echter cruciaal voor online muzikale collaboration, dus is een stevig breedbandabbonnement noodzakelijk. Een van de belangrijkste doelstellingen van eJemming was om uiterst gebruiksvriendelijke software te maken. Het lijkt op Apple's GarageBand. De uit de online collaboration resulterende audio zal automatisch worden opgeslagen op de computer van iedere deelnemer en kan met 'drag-and-drop' in iedere audio applicatie worden gebruikt. De geluidskwaliteit is indrukwekkend (luister naar een sample).