15 april 2007
Google heeft het advertentiebedrijf DoubleClick overgenomen voor het recordbedrag van 3,1 miljard dollar. Het is de grootste overname die het search-bedrijf ooit heeft gedaan, maar slaat daarmee wel een grote slag. Het is haar directe concurrenten Mirosoft en Yahoo te snel af. Eerder werd namelijk gesuggereerd dat Microsoft het bedrijf zou kopen voor 2 miljard dollar. Google heeft laten weten dat DoubleClick naar alle waarschijnlijkheid als zelfstandig bedrijf zal blijven opereren. DoubleClick is marktleider op het gebied van online advertenties op websites. Vooral het klantenbestand, waaronder MySpace, The Wall Street Journal en America Online, is interessant. Dankzij de overname versterkt Google zijn positie als online adverteerder, waarin het bedrijf inmiddels de belangrijkste concurrenten Yahoo en Microsoft achter zich laat.
Enkele weken geleden begon de strijd om DoubleClick, toen bleek dat Microsoft een bod van twee miljard dollar op het bedrijf had gedaan. Microsoft is in vergelijking met Google en Yahoo een kleine speler op de advertentiemarkt, mede omdat de zoekmachine van het bedrijf in populariteit achterblijft bij de zoekmachines van Google. Een overname van DoubleClick door Microsoft zou de advertentietak van het bedrijf een aanzienlijke impuls geven, maar Google heeft daar nu een stokje voor gestoken. DoubleClick, dat momenteel 1200 man in dienst heeft en het afgelopen jaar een omzet van 300 miljoen dollar realiseerde, is in 1996 opgericht. Het bedrijf heeft een paar jaar een beursnotering op de Nasdaq gehad en werd in 2005 gekocht door de investeringsbedrijven Hellman & Friedman enJMI Equity voor een bedrag van 1,1 miljard dollar. Deze twee bedrijven hebben dus in twee jaar tijd een rendement van twee miljard dollar gerealiseerd, wat neerkomt op gemiddeld 67 procent per jaar. DoubleClick werkt met een handelssysteem waarbij adverteerders kunnen bieden op advertentieplaatsen. Google hanteert een vergelijkbaar systeem voor de verkoop van advertenties, waardoor analisten zich afvragen hoe Google gaat zorgen dat DoubleClick niet in haar vaarwater terecht komt. De kans bestaat dat DoubleClick-klanten de indruk krijgen dat Google zijn eigen netwerk zal promoten ten koste van dat van DoubleClick. Adverteerders kunnen daardoor overstappen naar de concurrentie. Google verwacht de overname voor het eind van dit jaar af te ronden, maar eerst moet de nieuwe aankoop van Google worden goedgekeurd door de diverse autoriteiten. Google en Doubleclick geven aan dat 'their combination will offer media buyers and sellers more powerful tools for targeting and analyzing online advertisements and "serving," or placing them, on an even larger network of Web sites'. Sergey Brin, Google's mede-oprichter en technologie-directeur, zegt in een verklaring dat 'It has been our vision to make Internet advertising better – less intrusive, more effective, and more useful. Together with DoubleClick, Google will make the Internet more efficient for end users, advertisers, and publishers'. 'Google is more than the 800-pound gorilla; they've become the 8,000-pound gorilla', zegt Ken Marlin, een investment banker, die hier termen gebruikt die eens voor Microsoft werden gebruikt. 'They can outbid anybody. Google has become a veritable cash machine. At this point, Google has enough purchasing power to buy up small countries'. Chief Executive Officer van Google, Eric Schmidt, verdedigde de aankoop als een belangrijke investering. 'When we looked at DoubleClick, we felt after a very detailed financial analysis that we could afford the price', zo zei hij. 'And in fact it is a very good deal for our shareholders'.
Ik geloof dat het niet zo goed gaat met DoubleClick, jammer, weer geld weggegooid door Google.
Groet,
Pieter
Groupon Amsterdam