11 juni 2007
Zweedse wetenschappers zijn er in geslaagd digitaal papier te ontwikkelen dat tegen gebruikers praat. Het door de onderzoekers gemaakte prototype heeft een geleidende inkt die reageert op aanrakingen door gebruikers. Door druk zorgt de inkt ervoor dat een aantal in het papier opgenomen speakers specifiek geluid laten horen. De onderzoekers van de Universiteit van Midden-Zweden in Sundsvall hebben een papieren reclamebord ontwikkeld, dat interactief reageert met tevoren opgenomen geluid op een aanraking van gebruikers. De ontwikkelaars denken dat de technologie gebruikt kan worden voor advertentiedoeleinden. In de toekomst zou het papier zelfs onderdeel kunnen zijn van productverpakkingen. Het door de onderzoekers gemaakte reclamebord doet dienst als een marketingmiddel voor vakantiebestemmingen. Voor een film met een demo van het sprekende papier klik hier.
'The first generation of paper was for display, like books', zegt Mikael Gulliksson, een onderzoeker van de Universiteit, 'the second for packaging, and the third for hygiene – we are investigating what the fourth might be'. Gulliksson en zijn collega's geloven dat interactief papier de vierde generatie zal vormen. 'When you approach the billboard and put your hand on a postcard that shows a picture of a beach, you can hear a very brief description of that beach', zo zegt hij. Het geheim schuilt in verschillende lagen digitaal papier, waarin elektronica zit ingebouwd. Het papier is bedrukt met geleidende inkt, die via druk informatie doorgeeft aan een micro-computer, waarin audiobestanden zijn opgeslagen. 'Sound than streams out from printed speakers, which are formed from more layers of conductive inks that sit over an empty cavity to form a diaphragm. This functional layer is sandwiched between a thick sheet of extra stron cardboard and another sheet of paper that is printed with the billboard's design', zo zegt Gulliksson. 'This pilot project could be used for stands in shops and in other marketing displays', zo gaat hij verder. Het 'sprekende papier' is op dit moment echter nog veel te duur om in productie te nemen, maar de onderzoekers zijn druk doende om te kosten te verlagen. In de toekomst moet het mogelijk zijn om de technologie te vereenvoudigen, waardoor de kosten zullen afnemen. 'Our next idea is to look at how we could use this in product packaging', zegt Gulliksson. 'One interesting idea would be to use it on cigarette packaging, so instead of having a written message warning you of danger to your health, you would have a spoken one'. 'The technology could be used in many ways', zegt Kristina Brink, professor aan de Universiteit en coordinator van het 'Paper Four'-onderzoeksproject. 'In addition to advertising, it could help people with seeing problems use products or provide instructions on taking medication or even warn children of the risks of smoking cigarettes'. Het vinden van een manier om te verhinderen dat berichten onbedoeld worden afgespeeld is een grote uitdaging, maar wel een heel noodzakelijke. Interactieve producten kunnen uiterst geirriteerd werken op klanten als ze voortdurend onbedoeld hun bericht afspelen. Brink is zich ten zeerste van dat probleem bewust, maar weet nog niet hoe het op te lossen. Het project 'Paper Four' wordt gefinancierd door de Europese Unie en de Zweedse papierindustrie. 'The creation is environmentally friendly and can be recycled when it has come to the end of its useful life', zo besluit Brink.