28 juni 2007
Voor de Apple-winkel op Fifth Avenue, New York stonden op 26 juni de eerste wachters al in de rij, voorzien van kampeergerei. Op het Internet werden de eerste blogposts geplaatst van de geprivilegieerde enkeling die al gezien waren met het apparaat. De geruchten willen dat alle Apple-shops midden in de nacht worden bevoorraad, vergezeld van gewapende beveiligingsbeambten. En dit allemaal voor een nieuwe mobiele telefoon ! Steve Jobs, al jaren bekend als een marketinggenie, heeft blijkbaar duizenden Amerikanen ervan overtuigd dat de Apple iPhone geen gewone telefoon is. Maar zelfs zij de toch gewend moeten zijn aan de zeer goed geregistreerde productintroducties Apple's grote baas, zijn verbaasd over de 'frissen of anticipation' die Jobs heeft weten te genereren. Tweederde van de Amerikaanse bevolking weet wat de iPhone is: de combinatie van een mobiele telefoon met een iPod, en Internettoegang. Het is nog nooit gepresteerd dat zo'n groot publiek weet heeft van een mobiele telefoon. En – eindelijk – om 18.00 u. op vrijdag 29 juni is de iPhone beschikbaar, maar alleen voor hen die bereid zijn te wachten in de rijen die waarschijnlijk alleen al in New York meerdere blokken zal omvatten. Wall Street analisten verwachten dat Apple en haar partner AT&T in de eerste weken na de introductie waarschijnlijk meer dan 3 miljoen toestellen zullen verkopen. 'It’s masterful when you really think about it', zei Jeremy Horwitz, hoofdredacteur van iLounge, een populaire online blad voor iPod en iTunes gebruikers. 'Ask yourself how many companies can announce a product six months in advance and not just sustain public interest but even build the frenzy. It’s staggering to me'.
Apple is al sinds de introductie van de Macintosh computer in 1984 meester in de vermarkting van consumentenelectronica. De iPhone arriveert, zoals standaard bij Apple productintroducties, in een zweem van geheimzinnigheid. Het personeel van de 164 Apple-winkels en de 1800 AT&T Wireless-winkels hebben de laatste dagen trainingen gehad in het gebruik van de iPhone, maar ze hebben weinig details te horen gekregen. Alle Apple-winkel medewerkers dragen al wel een T-shirt met het opschrift: 'June 29. The wait is almost over'. Op 27 juni wisten ze nog niet eens hoe de telefoons moesten worden geactiveerd, of wat ze de klanten moesten vertellen over de service-contracten van AT & T. En ze wisten ook niet hoeveel iPhones hun winkel zou ontvangen. Om het gebrek aan informatie op te vangen rapporteren websites over Apple-gerelateerd nieuws van alles over de iPhone: dat het vervoer van iPhones vanuit Azie vergezeld zijn van gewapende bewakers, en dat er geen camera's, webcams en dergelijke mogen worden gebruikt in de Apple-winkelmagazijnen. Een website veroorzaakte opwinding toen het formele memo's van AT & T publiceerde 'on the need for stanchions to keep the anticipated crowds on the sidewalk in lines, as well as a how-to script, which seemed to be written for sixth-graders, for speaking to building landlords about security'. De beoogde klanten worden onderwijl beziggehouden met televisiereclame en een tutorial die onlangs op de Apple website is geplaatst. Eind vorige week werd in iedere Applewinkel een video getoond, in levensgrote iPhone-modellen, waarin de integratie van mogelijkheden: e mail, messaging, hoog-resolutie video, muziek en breedband webbrowsing, continue werd getoond. En de iPhone is met een prijs van $500 of $600 (afhankelijk van de geheugeninhoud) duur in vergelijking met andere mobiele telefoons. De eerste recensies zijn gemengd. Maar dat houdt niemand tegen die het apparaat wil hebben. Jessica Rodriguez, 24, student van het Boricua College in New York City, had de vierde plek in de wachtrij bij de Apple-winkel op Fifth Avenue om 10 uur ;s morgens op 26 juni. Zij zij dat 'she planned to buy the phone for her sister as a birthday gift, but that she would buy one for herself, too, if she is allowed to buy two'. Ann Switzer, een kunstenares in Larkspur, Californie, stelde dat 'she knew she should wait a few months, just to make sure it’s going to be everything Apple says it’s going to be. But, oh my God, I’d love to have one of these'. Voor al degenen die niet kunnen of willen wachten in een ellenlange rij, zijn er in het gehele land aanbiedingen van 'line waiters', die voor $250 een dag voor de introductie in de rij zullen gaan staan. En wat zal er gaan gebeuren vrijdag om 18.00 u. ? 'It’s going to be like the world’s biggest bra sale at Macy’s, with screaming, shoving and yelling', zei een marketing analist die voor Apple gewerkt heeft. 'Then everyone who gets one will be like postinjection heroin addicts, sitting there placidly with their iPhones'. Om misschien wel tot de conclusie te komen dat het apparaat niet alles zo doet als in de marketing is beloofd….