22 augustus 2007
Het lijkt er op dat de meeste ICT'ers elkaar niet willen zien of horen tijdens het werk,. Tenminste, dat is een logische conclusie op basis van een onderzoek dat gisteren werd vrijgegeven, dat concludeert dat email de telefoon heeft verplaatst als het meest normale communicatiemedium op het werk. Onderzoek van Datamonitor en Dimension Data onthult dat 100 % van de ondervraagde eindgebruikers email gebruikt, gevolgd door vaste telefonie (80 %), mobiele telefonie (76 %) en instant messaging (66 %). De studie wijst uit dat de drie eerstgenoemde technieken tegelijkertijd de productiviteit het meest verhogen, althans volgens de ondervraagden. Rob Lopez, managing director bij Dimension Data zegt dat 'in today's corporate enivironment there is a myriad of communications tools available, including desktop telephony, mobile telephony and email, among others. However, our research indicates that end-users prefer to communicate using electronic media rather than voice Servies such as telephony'.
Maar, zo gaat Lopez verder, 'the increase in email-usage is widening the personal communication gap. In other words, people would rather email than speak to each other on the telephone. This raises questions about how effective and meaningful email communication is when dealing with problem resolution and discussing complex issues. Also, email communication can be considered less secure. This could have a negative impact on productivity as end-users struggle to deal with growing volumes of emails'. Meer dan 70 % van de ondervraagde eindgebruikers zegt dat email een positief effect heeft op hun productiviteit, gevolgd door de conventionele vaste telefoonlijn (53 %) en mobiele telefonie (52 %). Bezien vanuit een productiviteitsoogpunt toont het onderzoek aan dat instant messaging, blogs en softphones als meest storend worden beschouwd, en dus de productiviteit negatief kunnen beinvloeden indien ze niet voldoende worden gemanaged. Het onderzoek werd gehouden onder 390 IT-managers en 524 eindgebruikers verspreid over 13 landen in Amerika, Azie, Europa, het Midden Oosten en Afrika. De resultaten komen niet als een verrassing voor die bedrijven die veel kantoren hebben of telewerkers. Nemertes Research zegt dat 83 % van de bedrijven virtuele 'workplaces' in werking hebben, wat betekent dat veel van hun werknemers elkaar vaak alleen digitaal tegenkomen, zeker wanneer er veel verschillende vestigingen zijn. Datamonitor gaat nog een stap verder. 'More collaborative communications will be the wave of the future'. De meeste organisaties hebben al fiks geinvesteerd in infrastructrele techniek, zoals IP-telefonie (37 % van de bedrijven) en video-conferencing (36 %). Hoewel mobiel VOIP nog niet breed wordt gebruikt, staan investeringen daarin wel op de agenda voor de komende twee jaar, volgens Datamonitor. Het gebruik van desktop video-conferencing is met 30 % gegroeid, maar er bestaan fikse reserves over het gebruik ervan. Toepassingen binnen bedrijven zijn nog beperkt; er zijn te weinig aanwijzingen dat het positief werkt op de productiviteit, terwijl er zorgen bestaan over de benodigde bandbreedte.