Nieuwe trend ? Advocaten werven via YouTube

29 september 2007

Ook advocatenkantoren hebben YouTube ontdekt. In Amerika is het al een hele trend geworden dat advocatenkantoren zoals Quinn Emanuel en Choate Hall YouTube-video's maken (zelfs met medewerking van echte acteurs) om rechtenstudenten te overtuigen te solliciteren op (zomer-)vacatures bij hun kantoren. Ze hebben ontdekt dat de rechtenstudenten die ze proberen te recruteren als zomerhulpen gebruik maken van YouTube, de meest populaire video-website. Verschillende bedrijven proberen nu YouTube te gaan gebruiken als een wervingstool en maken vacaturevideo's en websites met de look-and-feel van YouTube. De bedrijven hopen studenten te overtuigen dat hun advocaten en dus ook hun kantoren, 'jeugdig' zijn en hip. De noodzaak om top-studenten te vinden is cruciaal; zij vormen de vacaturepool waaruit de nieuwe banen bij de kantoren worden ingevuld. 'The videos are still kind of in the early days', zegt Brian Dalton, senior law editor bij Vault Reports, dat een ranking bijhoudt van advocatenkantoren. 'A lot of them come off seeming like hostage videos'. Uiteraard zijn er uitzonderingen. In Nederland is het nog niet echt gewoonte, maar YouTube gebruiken om vacatures in te vullen wordt hier ook steeds meer 'commodity'. Het advocatenkantoor Houthoff Buruma zoekt naar secretaresses via YouTube. Wellicht dat de volgende stap is op zoek te gaan naar advocaten zelf….


Voor echte gebruikers onder de advocatenkantoren moeten we naar de VS. Choate Hall & Stewart, een meer dan 100 jaar oud kantoor uit Boston met ongeveer 200 advocaten heeft een serie video's ontwikkeld geinspireerd door de 'Mac vs. PC'-advertenties van Apple. Choate gebruikt niet haar eigen advocaten, maar acteurs om de boodschap over te brengen. Deze video's werden professioneel gemaakt door Greenfield Belser, een marketingconsultancy uit Washington, gespecialiseerd in advocatenkantoren. Het bedrijf besloot een parodie te maken op de Apple-advertenties vanwege het beperkte budget. Het bedrijf bracht de advocaten $ 75.000 in rekening voor de vier advertentievideo's en 20 referenties van 9 zomerkrachten en andere advocaten. De Choate-referenten moesten hun verhaal vertellen in 30 seconden, gezeten in een rood-lederen armstoel die bedoeld was om de rode merkkleur van Choate te benadrukken. In een referentievideo spreekt een rechtenstudent over zijn deelname in een Zweedse folkband; een andere student spreekt over haar afstudeerproject over horror-films. De wervingssite van Morrison & Foerster in San Francisco daagt rechtenstudenten uit, waarbij ze gevraagd worden of ze de 'mojo' hebben om bij het bedrijf te werken. Referenties voor Ropes & Gray, in Boston, gaan puur over de baan. De vijf video's, elk een montage van ongeveer drie minuten, beginnen met een advocaat die stelt dat 'People with small problems don’t come to Ropes & Gray'. Het bedrijf heeft 850 advocaten in vijf steden in de VS. Een tool die studenten vaak gebruiken om te bepalen waar te solliciteren voor een zomerbaan is Vault.com, die een belangrijke ranking maakt van advocatenkantoren. 'Law students sometimes have this idea that large prestigious Wall Street firms are filled with the same sort of person', zegt Dalton. 'Most videos are meant to telegraph the variety of people who work there'. Norm Rubenstein van de Zeughauser Group en eerder marketingdirecteur van drie advocatenkantoren, zegt dat de video's interessant zijn 'because they aim at a generation that takes the Web for granted, that values Internet-based social networking. That’s what makes the video … commercials on Choate’s site so compelling. 'Compared to the traditional iteration of marquee clients, major deals and disputes, these express true personality in ways that are memorable'.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.