31 oktober 2007
Groot nieuws vorige week toen Microsoft voor 240 miljoen dollar een heel klein belang in Facebook nam. Google zou eveneens interesse gehad hebben, maar het is de vraag of dat bericht op werkelijkheid berustte. Maar in ieder geval dachten velen dat Google deze strijd had verloren. Enkele dagen geleden echter verschenen (op basis van deze video) al de eerste berichten over Google’s eigen initiatief: met de naam Maka-Maka. Als alle geruchten bewaarheid worden gaat aanstaande donderdag OpenSocial live. Dit wordt zelf geen nieuw sociaal netwerk, maar biedt het een verzameling van API’s die ontwikkelaars op eenvoudige wijze kunnen inzetten om gegevens van sociale netwerken te (her)gebruiken en aan te vullen. Het gaat dan met name om de informatie van profielen, over relaties (wie is verbonden met wie) en over de content die wordt gemaakt. Wat opvallend is dat Google eens niet alleen het voortouw neemt, maar dat ze al vanaf de start samenwerken met een aantal 'launching partners' zoals LinkedIn, Plaxo (een omgeving om agenda’s en contacten samen te brengen, Ning (een omgeving om eigen sociale netwerken te bouwen) en natuurlijk Google’s eigen Orkut. Ook Hyves gaat van OpenSocial gebruik maken.
De bedoeling is duidelijk. Het wordt straks mogelijk om contacten uit LinkedIn te synchroniseren met Plaxo, dat vervolgens die contacten toevoegt aan Outlook. Een groot voordeel is dat ontwikkelaars voor OpenSocial geen andere programmeertaal hoeven te gebruiken (zoals FMBL voor Facebook); OpenSocial werkt met Javascript, Flash en HTML. De ambities van Google bij social networking lijken te wijzen op een metadienst van een set zich voortdurend uitbreidende API's, waarmee ontwikkelaars applicaties kunnen ontwikkelen voor andere social networking-sites. Google heeft ondertussen het nieuws bevestigd tegenover de New York Times. Google heeft bewust de keuze gemaakt geen nieuw social network te lanceren (ze heeft er immers al een); ze wil tussen de reeds bestaande netwerken gaan staan. De meeste ontwikkelaars klagen continu over de kosten en moeite die gepaard gaan met het ontwikkelen van applicaties voor al die verschillende networks. Ze gebruiken allemaal hun eigen taal. Met OpenSocial kan dat allemaal veel makkelijker worden gerealiseerd. Specifieke functies (buiten profielen, relaties en content) kunnen via eigen API's van de netwerken ontsloten blijven worden. Sites die aan het project deelnemen worden 'hosts' genoemd. Het lijkt erop dat er met OpenSocial veel flexibeler ontwikkeld kan worden dan voor Facebook, dat bepaalde restricties aan externe ontwikkelaars oplegt. Het initiatief mag dan ook als een soort aanval op Facebook worden beschouwd. Bij elkaar hebben de netwerken die deelnemen aan OpenSocial meer dan 100 miljoen gebruikers, het dubbele van Facebook. Voor Facebook, dat gezien wordt als een partij die het tegen Google zou kunnen opnemen, zal OpenSocial geen prettige verschijning zijn, omdat het een deel van de kracht van het Facebook-netwerk kan gaan gebruiken. Leveranciers als Oracle en Salesforce.com nemen eveneens deel aan OpenSocial. Hoewel Google's Orkut zelf nog steeds tot de best bezochte social networks ter wereld behoort, wordt het bedrijf als niet erg succesvol beschouwd op het terrein van social networks. Of en hoe er advertenties verkocht gaan worden via OpenSocial is niet bekend, maar is uiteindelijk wel waarschijnlijk. In een blog maakte manager business development Yme Bosma bekend dat Hyves deelneemt aan het OpenSocial-platform van Google. 'OpenSocial maakt het voor ontwikkelaars mogelijk om een applicatie te maken die zonder specifieke aanpassingen kan draaien op alle websites die OpenSocial ondersteunen'. Raymond Spanjar bevestigt de deelname van Hyves. 'We zitten hier als één van de weinige Europese partners bij en hebben er de afgelopen weken al mee getest'.