24 november 2007
Miljoenen jongeren kunnen hun toekomstige carrière in gevaar brengen door persoonlijke informatie te plaatsen op sociale netwerksites als MySpace en Facebook. Dat is niet nieuws, maar is opnieuw onderdeel van een waarschuwing door The Information Commissioner's Office (ICO), de Britse Commissie bescherming persoonsgegevens. Een enquête onder 2000 jongeren tussen de 14 en 21 jaar bracht aan het licht dat meer dan de helft van die jongeren makkelijk persoonlijke informatie verspreidt via het Internet. Meer dan 70 procent van hen gaf aan die persoonlijke informatie te willen verwijderen als werkgevers en scholen daarnaar zouden kunnen zoeken. Jongeren, zo stelt ICO, dienen zich meer bewust te worden van de electronische sporen die van ze achterblijven. Dat kan in de toekomst problemen opleveren. Volgens David Smith, een van de leidinggevenden binnen ICO, zijn de gevolgen van die 'sporen' onduidelijk: 'Many young people are posting content online without thinking about the electronic footprint they leave behind. The cost to a person’s future can be very high if something undesirable is found by the increasing number of education institutions and employers using the internet as a tool to vet potential students or employees. …. This shows that when young people are made aware that their details could be being passed between parties – legitimate or unscrupulous – they are worried. We have to help teenagers wise up to every aspect of the internet age they’re living in – it may be fun but unfortunately it is not the safe space many think it is'.
Hoewel online sociale netwerken als boosdoener worden genoemd, zorgen dit soort sites ook voor een aantal 'plussen'. Uit een artikel bleek eerder deze week dat chatboxen en profielensites een zeer positieve uitwerking hebben op het zelfvertrouwen van jongeren. Dit ontdekte promovendus Alexander Schouten in zijn onderzoek naar het effect van dit soort sites. 'Een profiel kan de eigenaar gemakkelijk aanpassen aan de hand van de reacties', zegt Schouten. 'Je neemt een foto waar je net wat lekkerder opstaat, fotoshopt een pukkel weg, zet andere hobby's op je site. Als de reacties dan positiever worden, vergroot dat het zelfvertrouwen. Afgaand op die reacties verbeteren jongeren hun profiel steeds verder, met weer meer positieve reacties als gevolg'. Het is dan ook helemaal niet zo vreemd dat jongeren steeds meer persoonlijke informatie online plaatsen, waarbij vaak een deel onjuist en verzonnen is. Maar ook daarin schuilt een risico volgens Smith aangezien door valse of 'geleende' gegevens het risico identiteitsdiefstal dichtbij is. Jongeren maken zich, wanneer ze zich eenmaal bewust zijn van de risico's, vooral druk over de manier waarop hun persoonlijke informatie wordt gebruikt. Bewustwording is het sleutelwoord volgens ICO. Om deze bewustwording te bewerkstelligen heeft ICO een site voor 'young people ' in het leven geroepen. Deze site moet jongeren helpen bij het begrijpen van het belang van privacy.