14 december 2007
Instant Messaging (IM) is snel en efficient. Veel teenagers gebruiken het ook om die moeilijke face-to-face confrontaties te vermijden. Het gebrek aan fysieke nabijheid maakt het mogelijk om vervelende sessies te vermijden. Meer dan vier van de tien tieners (zo'n 43 %) gebruiken IM om dingen te zeggen die ze niet persoonlijk durven te zeggen, zo geeft een peiling van Associated Press en AOL aan. 22 % gebruikt het om andere mensen 'uit' te vragen en 13 % gebruikt het zelfs om verkeringen 'uit' te maken. 'If they freak out or something, you don't see it', zo zegt Cassy Hobert, 17, leerling op een high school in Frenchburg, Kentucky, een zeer actieve IM'ster die het gebruikt om afspraakjes te maken. 'And if I freak out, they don't have to see it'. Bijna de helft van de 13 tot 18 jarigen zegt IM te gebruiken. Enkel een op de vijf volwassenen gebruikt IM, maar meestal wel met minder technologisch aplomb of hormoongedreven sociaal contact. Danny Hitt, een onroerend goed handelaar in Riverside, zegt dat hij chat met vier of vijf 'IM-buddies' tegelijk, een aantal dat de meeste tieners erg laag zullen vinden. Hij prefereert, net zoals de meeste volwassenen, de telefoon voor belangrijke communicatie. 'To me, a significant conversation takes a phone call', zo zegt hij. 'The inflection in the voice, you lose that with instant messages'.
Het voordeel van IM voor veel tieners en adolescenten is juist het gebrek aan fysieke nabijheid, 'and just to avoid cringe-inducing episodes'. Neem Lewis Grove, een 19 jarige eerste jaars universiteitsstudent, die IM gebruikt 'for both ends of the dating cycle', zoals hij dat uitdrukt. 'Fear of rejection — if you're face to face, you can't close out the window and disappear if you've been rejected like you could if you were instant messaging'. Grove zegt dat het beeindigen van een 'relatie' met IM zo zijn voordelen heeft. 'I've had some crazy ex-girlfriends. Saying that in person would probably not be the best idea for my physical safety', zegt hij. Meer dan de helft van de meisjes en ongeveer een derde van de jongens zegt IM te gebruiken om berichten door te geven die ze niet persoonlijk durven over te brengen. Ook volwassenen gebruiken IM: acht op de tien volwassenen zegt IM te gebruiken om persoonlijke boodschappen door te geven vanaf werk. Ongeveer de helft van de ondervraagde volwassenen zegt iedere dag in te loggen; dat ligt maar net onder het percentage jongeren die dat doen. Jongeren zijn eerder geneigd om alle toetsers en bellen die mogelijk zijn te gebruiken. Juist deze toeters en bellen maken IM meer dan alleen maar het verzenden van tekstberichten. Er is twee keer zoveel kans dat een jongere IM's naar mobiele telefoons verzend dan een volwassene dat doet, en net zo veel kans dat er meer gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheid om muziek of video te delen via IM. Ze chatten vaker met meer dan een persoon dan volwassenen en zenden regelmatiger foto's of documenten via IM. 75 % van de volwassenen zegt meer mails te versturen dan instant messages; bij de jongeren is dat omgekeerd. Een op de tien jongeren zegt meer dan drie uur per dag met IM bezig te zijn, het dubbele van het maximum bij volwassenen. Ongeveer 17 % verstuurt meer dan 100 IM's per dag, het drievoudige van wat volwassenen verzenden. 'I could be practicing my viola or riding my bike', zegt Traci Laichter, 14, uit Henderson, Nevada. 'I guess it makes sense, but oh well, I'd rather talk to my friends'. Zes op de tien jongeren zegt huiswerk te maken tijdens het IM'en, een bewijs voor de multi-tasking waar jongeren zo goed in zijn. Daarnaast wordt er tegelijkertijd email gelezen en geschreven, internet gebrowsed, muziek en video gedownload, naar muziek geluisterd of blogs of profielen van social network sites ge-updated. Volwassenen zijn de jongeren slechts op een onderdeel de baas als het gaat om gelijktijdige activiteiten met IM: online winkelen. AOL, Yahoo en Microsoft hebben de meest populaire IM-platformen, die gezamenlijk meerdere miljarden IM's per dag verwerken. Uiteraard zijn het Amerikaanse gegevens. In hoeverre ze ook toepasselijk zijn in de Nederlandse situatie is niet bekend, maar naar alle waarschijnlijkheid is de trend identiek.