1 februari 2008
Marissa Mayer, Google's belangrijkste Vice-President voor zoektechnologie, stelt dat 'social search' een essentieel onderdeel zal zijn van de leidende zoekmachines in de komende jaren en dat Google een belangrijke rol daarin zal vervullen. Ze wijst er op dat Gmail gebruikt kan worden om 'vrienden' te identificeren, waarbij hun zoekhistorie gebruikt kan worden om de zoekresultaten van de gebruiker en van allen in diens sociale netwerk te beinvloeden. Hoewel dit netwerk waarschijnlijk in eerste instantie gebaseerd zal zijn op de contacten binnen Gmail, sloot ze niet uit dat het mogelijkerwijze mogelijk zou kunnen worden om 'vrienden' van andere netwerken te importeren. Maar, zo zegt ze, dat zal niet automatisch gebeuren en Google wil een duidelijke goedkeuring van de gebruiker hebben om dat te doen. 'For now, influencing search results based on information gathered from your MySpace friend connections is a relative non-starter', zo zegt ze, 'because such influences haven’t been explicitly approved by MySpace users'. Ze hoopt er echter op dat de gebruikers een annotatiemodel gaan gebruiken, waarmee ze bedoelt dat de gebruikers 'write reviews about websites and broadcast them to their friends'. Google heeft dit zelf ook nog niet geimplementeerd, maar het ligt wel in de bedoeling om dit binnen afzienbare tijd te gaan doen. Derde partijen als AOL en MySpace gebruiken al de zoekmachine van Google, maar als ze 'social search' uit willen voeren dan moeten 'social networking' sites de zoekresultaten kunnen herschikken. Mayer zegt dat 'Google currently doesn’t let third-party sites do this because Google works hard on ranking'. Of ze die derde sites daar wel toestemming voor geeft is nog maar eens de vraag, want 'it’s clear that reranking would be essential to social networks that want to fully leverage the social context of their users'. En wellicht dat Google zelf daar ook brood in ziet…
Het is wel duidelijk dat nog niemand zo'n brede sociale zoekfunctie heeft als Mayer beschrijft: het vertalen van de miljoenen dagelijkse sociale zoekvragen vanuit de fysieke wereld naar het Internet. Mayer heeft een duidelijk beeld. 'We believe social search is any search aided by a social interaction or a social connection… Social search happens every day. When you ask a friend 'what movies are good to go see?' or 'where should we go to dinner?', you are doing a verbal social search. You’re trying to leverage that social connection to try and get a piece of information that would be better than what you’d come up with on your own. We know that because of the volume of searches like this that happen everyday, that the social component of search is actually very important, and it hasn’t translated well yet to the internet medium. Social search is hard because the intuitive thing you would do online to mirror normal social networks and other social interactions just aren’t that effective, compelling or even reasonable. So, for example, from the Facebook News Feed analogy, you could just get a social network and broadcast all of everyone’s searches to everyone on their social network, but most people view search as a far more private activity than that. They’re not comfortable letting everyone in their social network know what they searched for, so such a product is clearly not reasonable'. Sociaal zoeken kan bijvoorbeeld door het labelen van informatie, 'have users annotate the search results they see and have those annotations be shared with people on their social network or with people of like mind and interest. We did that in the form of Google Co-Op… We’ve seen success there in things like health. There have been a few topical areas that have had a lot of traction, but overall the annotation model needs to evolve'. En de toekomst ? 'If we look at a search engine ten years from now, we know it will be better than Google is today. Google itself gets better every single day because we’re constantly making changes to the relevance… I think one way it will be better is in understanding more about you and understanding more about your social context: Who your friends are, what you like to do, where you are. It’s hard to imagine that the search engine ten years from now isn’t advised by those things. Given how things have transitioned online – everything from travel planning to purchasing books — my belief is that a lot of those physical questions we ask now – 'what movies are good to see?', 'where’s the nearest sushi restaurant that’s good?', those kinds of questions, will ultimately begin to transition to the online medium and that social context will be leveraged there'. De vraag is natuurlijk of dat de vragen zijn die het lot van een zoekmachine bepalen. Beinvloed worden door resultaten van vrienden ? Het is maar de vraag of dat zo'n effect zal hebben. Een commentator was helder: 'My friends don't know anything I don't know !' Wellicht is dat ook een reden waarom 'social seacrhing' zich nog niet verder heeft ontwikkeld….