De gemiste kansen van Microsoft

16 januari 2008

Microsoft heeft in het verleden meerdere kansen gehad om Google te dwarsbomen. Dat komt indirect voort uit het feit dat voor Microsoft Internet altijd de tweede viool zal spelen na Windows en Office. Dat Internet business fundamenteel anders is dan PC- en software-business zal ook wel een rol spelen. Nu Microsoft een nieuwe poging doet om de zoekbusiness van Yahoo over te nemen publiceert de Wall Street Journal een artikel over Microsoft's gemiste kansen om bij betaalde search Google partij te geven. Microsoft had in 2000 een mogelijke 'Google Killer' in KeyWords, maar het brak het project af voordat het verder kon worden ontwikkeld. De reden daarvoor was simpel: het management verwachtte dat het ten koste zou gaan van andere inkomsten van het bedrijf en kon dat niet accepteren. De Wall Street Journal: 'Ballmer is expected in the coming months to renew his year long pursuit of a multibillion-dollar deal for Yahoo’s Web-search unit. But behind his push to capture a bigger piece of Google’s lucrative business lies an untold story: Nearly a decade ago, early in Mr. Ballmer’s tenure as CEO, Microsoft had its own inner Google and killed it. In 2000, before Google married Web search with advertising, Microsoft had a rudimentary system that did the same, called Keywords, running on the Web. Advertisers began signing up. But Microsoft executives, in part fearing the company would cannibalize other revenue streams, shut it down after two months'. En de krant maakt ook de opmerking dat in 2003 Microsoft een nieuw kans had en die niet pakte: het kocht Ouverture niet, dat uiteindelijk bij Yahoo terecht kwam, dat op die manier in de betaalde search business terecht kwam.


Er zijn echter wel wat opmerkingen te maken bij dit verhaal. Het is nog maar eens de vraag of, zelfs al had Microsoft KeyWords geintroduceerd, het bedrijf in staat was geweest het tegen Google op te nemen. Google was gefocused op zoeken via sleutelwoorden, Microsoft was dat absoluut niet. Dat is het probleem van gevestigde bedrijven; Google heeft daar vandaag de dag ook last van. Microsoft's business draait vooral om Windows en Office. Het web is hooguit een interessant afgeleide. Daarnaast is Ouverture een niet zo belangrijk intermezzo: Microsoft zou ook met Ouverture niet opgewassen zijn geweest tegen Google, net zoals Yahoo dat met Ouverture ook niet was. Ouverture zat op het moment van verkoop al zwaar in de problemen, omdat Google enorm veel van haar marktaandeel aan het afsnoepen was. Het bedrijf werd niet voor niets verkocht. Het probleem met Microsoft is dat het geen coherente webstrategie heeft. Microsoft was al bezig met betaalde search in 1995. Het wedde toen op banners, en het had grote zorgen dat KeyWords de inkomsten daaruit zou gaan opsnoepen. Dat gebeurde uiteindelijk ook: het was toen alleen Google die die inkomsten overnam. Wat het voor Microsoft pijnlijk maakt is dat Google in 2000 geen inkomsten had. Stephen Arnold schrijft het volgende daarover: 'I have not been able to figure out who at Google had the bright idea of looking at existing online ad methods (banners, pay for click, etc.). Whoever had this idea deserves a gold star. Google’s engineers took a clean sheet of paper and  like Einstein grabbed what was needed from other mathematicians, physicists, and scientists. The result was an improved version of the Overture.com system. By the time Overture.com figured out what the GOOG had done, Overture.com was in the process of selling itself to Yahoo. Before the Yahoo deal, Overture.com sued Google for borrowing from Overture.com’s method. As it turns out, Google settled the claim, went public, and continued to build around that ad platform'. Wil Microsoft Google verslaan dan zal het nogal wat problemen moeten overwinnen. Google heeft enorm veel gebruikers die gewend zijn aan de manier van werken. Google heeft een strategische visie, waardoor het voortdurend nieuwe markten betreedt en gevestigde partijen aanvalt met nieuwe ideeen. Arnold nogmaals: 'Anyone checking out the remote health monitoring capabilities of Android? Might be a good idea if you are in the medical device business'. Google heeft een grote hoeveelheid geld. Het kan zelfs meer advertenties per pagina gaan plaatsen om nog meer geld te genereren. Google heeft miljarden uitgegeven aan technologie en infrastructuur, en dat geeft het bedrijf een voorsprong omdat iedere concurrent gigantisch veel geld moet uitgeven. Waarschijnlijk is alleen een bedrijf als IBM daartoe in staat, maar wil het dat wel ? En tenslotte: Google heeft 70 % van de markt in handen en hoeft nauwelijks kosten te maken om te verkopen. Voordat concurrenten voldoende marktaandeel hebben, zijn miljarden dollars aan investeringen nodig. Ook hier ! Microsoft heeft veel grotere uitdagingen dan het aankopen van een zoekbedrijf en het verkopen van advertenties. Dat is slechts het begin en het is de vraag of het succesvol kan zijn. Daar zou het bedrijf haar focus volledig voor moeten veranderen. En het is maar zeer de vraag of dat gebeurt….

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.