Papierloos kantoor is nog lang geen realiteit.

17 maart 2009

Jongeren (16-24 jaar) maken meer gebruik van geprinte materialen op de werkvloer dan oudere collega's, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van printerfabrikant HP onder bijna 1.500 werknemers in het MKB in zeven Europese landen, te weten Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Italië, Rusland en Duitsland. Van de generatie Y werknemers, die op dit moment hun intrede doen op de arbeidsmarkt, gebruikt maar liefst 85 procent vaak of zelfs altijd geprinte of geschreven materialen bij het maken van zakelijke beslissingen. Oudere werknemers doen dit een stuk minder: 59 procent van de 55-plussers in het MKB kan niet zonder papier bij besluitvorming. De uitkomst van het door HP geïnitieerde onderzoek is opmerkelijk: de jongst onderzochte werknemers groeiden op in een digitale wereld. Toch gebruiken zij het meeste papier op de werkvloer.


Daniëlle Snoeij, MKB Marketing Manager bij HP Imaging & Printing Group, onderstreept dit: 'Jongeren zijn opgegroeid met computers en maken veel gebruik van social media. Je zou verwachten dat zij op de werkvloer weinig behoefte hebben aan geprinte materialen. Niets blijkt minder waar; het paperless office is nog niet binnen handbereik'. 'Mensen die informatie op papier lezen, begrijpen een tekst sneller en onthouden deze beter, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Iowa. Hersenen gaan anders om met teksten op papier dan op een scherm. Wat dat betreft is het heel verstandig om sommige documenten te printen', aldus Snoeij. Naast pen, papier en geprinte materialen worden de PC en de laptop veel gebruikt (78 procent) bij zakelijke besluitvorming. Het MKB raadpleegt ook rekenmachines (51 procent) en smartphones (19 procent) bij het nemen van beslissingen op de werkvloer. Van deze hulpmiddelen is de laatste categorie generatiegevoelig; slechts 6 procent van de 55-plussers gebruikt een smartphone op zo'n moment. De resultaten sluiten aan bij een boek dat ook uit de HP-school stamt, namelijk The Myth of the Paperless Office (uitgegeven bij MIT Press in 2001). In dat boek schreven Abigail Sellen (toen HP Laboratories, nu Microsoft Research) en Richard Harper (toen en nu Microsoft Research) dat 'Over the past thirty years, many people have proclaimed the imminent arrival of the paperless office. Yet even the World Wide Web, which allows almost any computer to read and display another computer's documents, has increased the amount of printing done. The use of e-mail in an organization causes an average 40 percent increase in paper consumption'. Sellen stelde toen 'that paper will continue to play an important role in our lives. Far from being outmoded, paper is the perfect medium for many key work activities and so complements digital tools'. En: 'Paper certainly isn't going away. Rather than pursuing the idea of the paperless office, we should be finding creative new ways to use paper and electronic documents together, to get the best out of both technologies'. Harper stelde toen dat 'Our use of digital technology may continue to grow, but one thing is for sure, the future is bright for paper'. Gezien de onderzoeksresultaten hebben ze meer dan gelijk gekregen.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.