17 april 2009
Geïnspireerd door sprekers gisteren, besloot Bradley Horowitz (Vice President Google Apps) zijn oorspronkelijke lezing voor The Next Web Conference aan te passen. Geen verhaal over Google en Twitter, maar over de grote problemen en oplossingen van Google. GMail was de oplossing voor het probleem van e-mail moeten verwijderen vanwege gebrek aan opslag. Het is volgens Bradley Horowitz een voorbeeld van hoe Google werkt: denk groot, zie het probleem en los het vervolgens op zonder rekening te houden met bestaande technologische beperkingen. 'Wij hebben de luxe en de mogelijkheid om na te denken over de grootste technologische problemen van de wereld. Overigens hebben start-ups dat ook: when you ain’t got nothing, you’ve got nothing to lose. Dat geeft je de positie om de gevestigde orde aan te pakken. Je kunt nadenken over hoe je de bestaande situatie wilt veranderen'. Een groot probleem nu is dat we – dankzij slimme apparaten en goedkope opslag en bandbreedte – in staat zijn ons hele leven digitaal vast te leggen, maar 'helaas krijgen we geen tweede leven om ons eerste leven opnieuw te bekijken. We kunnen opslaan wat we zien, horen, fotograferen, lezen, browsen, twitteren. We verzuipen in informatie, hoe gaan we dat beheersen ?' En dus wordt er bij Google Apps hard nagedacht over metadata en context. 'Hoe lossen we het probleem op van versnipperde aandacht? Hoe kunnen we teruggaan naar die momenten in ons leven die de moeite waard waren?
Metadata is daarom net zo belangrijk of belangrijker dan de data zelf en nu kan je wel een waanzinnig algoritme ontwikkelen dat een hond herkent op een plaatje, maar met de juiste vorm van beloning kan je mensen zo ver krijgen dat ze voor je taggen. Software voor gezichtsherkenning werkt niet zo goed als de mensen die er bij waren, de gezichten te laten herkennen. Mens én machine werkt beter dan mens versus machine'. Google werkt daarom aan technologie om metadata slimmer in te zetten. Zo stelt Horowitz bijvoorbeeld voor om de metadata die wordt meegegeven aan een bepaalde foto te koppelen aan een kalender. 'Als ik nu een foto neem en dat koppel aan mijn kalender, ziet mijn kalender dat ik op The Next Web ben. Als ik dat dan koppel aan gezichtsherkenning kan ik binnen een bepaalde groep zoeken naar bekenden op foto's'. Anders zou het volgens Horowitz nodig zijn om 'de hele wereldbevolking te doorzoeken op een bepaald persoon'. Volgens Horowitz zijn we op de goede weg om dit te bereiken, maar kan er nog een hoop beter. Zo is de browser niet ideaal. Volgens hem is de code te langzaam en zijn mogelijkheden niet groot genoeg. Daarom moeten alle bedrijven samenwerken en elkaar de mogelijkheid geven om een beter web te bouwen en betere browsers te bouwen zodat alle apps goed op elkaar kunnen aansluiten.Het volgende probleem dat Google op wil lossen is dat voicemails niet geïntegreerd zijn in de webomgeving. Google Voice (nog niet mondiaal beschikbaar) moet dat gaan doen. 'Google is niet de enige die de gaten in bestaande technologie kan dichten, maar we willen dat de het probleem uit de wereld is. Dat moeten we samen doen'. Maar het allergrootste probleem – dat ook Google niet kan oplossen – is dat we allemaal dood gaan. Horowitz: 'Bij Google denken we na over hoe we tijd kunnen besparen. Onze producten moeten zo snel en makkelijk mogelijk werken. Al die milliseconden die we winnen, zijn bij elkaar opgeteld periodes. Wij geven tijd terug aan de wereld'. Naast een toekomstvisie op het in kaart brengen van het leven van mensen en daar meer duiding aan te geven zegt Horowitz dat er in Mountain View ook hard gewerkt wordt aan het Google Apps platform. 'We nemen het zeker serieus'. Google wil daarmee wel degelijk concurreren met Microsoft Office, zegt Horowitz.