30 juni 2009
Google Barometer geeft inzicht in de stemming op internet. De zoekdienst laat zien welke zoekopdrachten gegeven worden voor wat beterft reizen, hypotheken en leningen, auto’s, banen en winkelen. Gezien de status van Google zijn dat opdrachten die door grote aantallen bezoekers worden gebruikt. Zo is bijvoorbeeld te zien dat het aantal zoekvragen naar auto’s in juni sterk gedaald is. Zoekopdrachten die met werk en vacatures te maken hebben fluctueren sterk. Via de dienst Google Insights for Search kan op individuele zoekopdrachten gezocht worden. Insights laat zien dat ‘hypotheek oversluiten’ in 2004 en 2005 een populaire zoekopdracht was en in 2008 en 2009 absoluut niet. De zoekopdracht ‘tweedehands auto’ wordt daarentegen in het laatste kwartaal populairder. Sinds augustus 2008 neemt ook het aantal zoekopdrachten voor ‘uitkering’ toe. 'We hebben nu te maken met de eerste recessie waarbij iedereen online is. Daarom geven de zoekopdrachten een goed inzicht van wat mensen bezighoudt en hoe dingen veranderen', zo zegt Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland.
Volgens Van der Feltz zijn de voorspellingen van Google misschien wel betrouwbaarder dan die van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Google houdt de zoekacties van tientallen miljoenen mensen bij terwijl het CBS met steekproeven werkt. 'In theorie zitten wij dichter op de trend', zo zegt hij. Dat is niet helemaal onlogisch. Uitgaande van de veronderstelling dat bij een positieve ontwikkeling van de economie er naar andere dingen wordt gezocht dan bij negatieve ontwikkelingen, zou deze graadmeter inderdaad wel eens een snellere indicator van de economische ontwikkelingen kunnen zijn dan de voorspellingen van het CBS. Dit instituut publiceert ook maandelijks cijfers over het consumentenvertrouwen, maar Google heeft geen intentie om een concurrent van dat instituut te worden. Google zag in oktober vorig jaar al snel na alle tumult rondom bankverzekeraar Fortis dat mensen hun toevlucht zochten tot kluizen om hun geld in op te bergen. Het internetbedrijf put bij de presentatie van 'zijn' economische gegevens uit eigen data die al kunnen worden opgehaald via Insights for Search. Bijzonder aan het project is dat het helemaal Nederlands is. Google staat erom bekend zijn werknemers veel tijd te gunnen om te werken aan eigen ideeën. De economische barometer is daaruit voortgekomen. Het bedrijf wil niet zeggen of het project in andere landen navolging krijgt. Voor optimisten die snel een economische opleving verwachten, biedt Google een koude douche. De trendlijnen laten een daling van het vertrouwen zien, aldus Van der Feltz. Vooral bij zoekopdrachten op het gebied van reizen en lenen is dat volgens hem duidelijk zichtbaar. Google bewees eerder al op basis van zoekinformatie correcte voorspellingen te kunnen doen. In mei wist het bedrijf dagen voor de finale te melden dat Noorwegen het Songfestival zou gaan winnen. Google Barometer is ontwikkeld door het Britse bedrijf Essence. Dat bedrijf maakte bijvoorbeeld ook Google Export Adviser, een dienst die ondernemers helpt inschatten hoe groot een bepaalde exportmarkt is voor bepaalde producten. De barometer richt zich enkel op de situatie in Nederland.