IBM wil EMC van de ‘storage’-troon stoten

17 september 2008

IBM heeft op 8 september een nieuwe strategie ontvouwd voor wat betreft haar 'storage'-oplossingen en die strategie lijkt maar op een ding gericht: een strijd met EMC over het marktleiderschap. In plaats van stand alone hardware te verkopen of een enkele verbetering aan te brengen in een softwaretool probeert IBM producten en diensten samen te voegen om klantproblemen op te lossen en een gecombineerde toolbox van software, hardware en diensten te verkopen. Dat is eenzelfde aanpak als EMC gekozen heeft. Maar IBM geeft aan dat haar strategie uitgebreider is qua producten en veel verder gaat, dankzij de varieteit aan diensten die het aan de combinatie kan toevoegen. 'We want to know what the issues are, what the concerns are and what is needed, so we can provide a tool set to help customers build and adjust infrastructures', zo zegt Charles Andrews, product marketing directeur van IBM System Storage. 'We aren't offering a menu of products as that can be mind boggling. A lot of things are impacting the data center and we have the tools to help'. De nieuwe benadering van IBM komt op het moment dat de concurrentie toeneemt in een nog steeds lucratieve markt, aangezien de uitgaven voor opslag nog steeds toenemen. Het toont ook aan dat IBM de interactie met klanten in de verkoop van opslagsystemen en diensten belangrijker gaat maken in de dienstverlening. 'This is the single largest storage-related launch IBM has ever undertaken', zo zegt Mary Johnston Turner, senior analist bij de Enterprise Storage Group. 'This is a new go-to-market strategy that will require IBM's sales and marketing organizations to engage in much more sophisticated conversations with customers'.


Hoewel Andrews niet bevestigd dat de nieuwe strategie een aanval is op EMC, gaf hij wel toe dat 'it's not inconsistent with what others are doing. … But we have all the fundamentals, better capabilities and massive IT centers where we are developing new technologies. We're learning from our own experiences and environments of customers and bringing that experience into play for other customers'. IBM kondigde tevens tien nieuwe producten aan en verbeteringen in twintig andere. Nieuw aanbod is een 1 TB tape drive, een in-line dedeuplicatie tool en nieuwe diensten. Verbeteringen zijn onder andere een vergootte beveiliging, beter encryptiesleutel management en verbeterde schijfaanbiedingen. EMC is niet erg onder de indruk. 'EMC first saw the shift in the flow of the world's data several years ago and has been developing and delivering innovative information infrastructure solutions that address the challenges that IBM describes at a pace unmatched in the industry', zo zegt een woordvoerder. 'A recent IDC report noted EMC's market growth of 19.7 percent in worldwide external disk storage systems outshined IBM, which had 14.3 percent growth, and even outdid market growth overall, which was 16.7 percent'. EMC stelt dat 'EMC's broad portfolio provides better total value and integration than buying everything in [pieces] from multiple vendors'. Clay Rider, president van de Sageza Group, zei dat 'IBM's news is an extension of a larger Big Blue strategy called the New Enterprise Data Center (NEDC) announced earlier this year, adding that EMC has been pulling storage technologies under an information infrastructure strategy umbrella as well. … While IBM does do large strategies at times, this one is particularly large and encompassing. Information infrastructure is one of the pillars of the NEDC and today’s announcements are part of establishing its scope and depth'. Uiteraard zijn IBM en EMC niet de enige partijen op de markt; ze zijn echter wel het luidruchtigst. 'IBM needs to articulate a broader view of the datacenter to illustrate their competitive advantages over EMC’s considerable storage expertise, but lesser broad-based IT capabilities', zo vervolgt Ryder. 'EMC is the leader, but IBM is a contender, and one that is getting more agile in storage vision and execution'.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.