Yahoo kiest voor ‘open’ strategie

13 september 2008

Afgelopen donderdag heeft Yahoo haar nieuwe groeistrategie geopenbaard, een strategie die in een woord is te benoemen: 'open'. Spreker na spreker detailleerden plannen om de verschillende Yahoo-diensten open te stellen, van muziek-, zoek-, mobiele tot advertentiediensten. De meeste van deze initiatieven werden op afzonderlijke sessies van de CTIA conferentie in San Francisco aangekondigd, evenals het ambitieuze mobiele ontwikkelplatform Blueprint. Yahoo gaf de eerste details van een plan om de Yahoo Music-site open te stellen met informatie van andere populaire diensten zoals Apple's iTunes en Amazon.com's muzieksite. 'Everything on Yahoo now is published by Yahoo', zo zei Scott Moore, verantwoordelijk voor Yahoo's media-divisie. 'It will completely open up in the next few weeks with a cleaner design'. Dat design betekent een kolom met nieuwe content en diensten van Yahoo en partners, zoals Pandora Internet Radio, Amazon en iTunes, maar ook met Yahoo's Flickr. 'Part of this is us being the center of the ecosystem', zo zei Moore. 'The right column of services won't benefit Yahoo financially directly, but is part of the company's plan to be the center of the ecosystem and provide users with a better online experience'. Met het bedrijf hevig onder vuur om betere resultaten te produceren was de presentatie een van vele pogingen om te laten zien dat het bedrijf een groeistrategie heeft die het elk moment kan uitvoeren. Naast openheid was ook de gebruikerservaring een thema dat door verschillende Yahoo productmanagers in de mond werd genomen. Aristotle Balogh, Yahoo's Chief Technology Officer, zei dat 'Yahoo employs economics professors and psychologists, and leverages esoteric fields like rational game theory to help better understand how humans interact. There's a tremendous amount of data mining and information we pull together to gain a better understanding of user intent and motivation. Even on the advertising side, we look at how best to present our content to users'.


Balogh zei dat 'very shortly, Yahoo would be able to provide its users a customized Web experience based on their interests. For instance, as an example a more personalized home page focused on a user's interest in sports, with stories from different content sources including Yahoo and its partners'. En let wel, zo zei Balogh, 'Yahoo already has the biggest, most engaged audience on the Internet, numbering over 500 million'. Directeur onderzoek van Yahoo Prabhakar Raghavan, werkte het concept van 'a more anticapatory Web Servies' eerder al uit. En Mark Risher, productmanager voor Yahoo Mail toonde 'how the service is opening up to allow users to bring in and receive more content from other applications. For example, if you were to receive an e-mail asking what you did over the weekend, you'll be able to drop the message into Flickr, pull up the relevant pictures and reply — without leaving the e-mail program. Mail is a place where people store their lives, and that scrapbook of your life becomes more valuable as it grows'. Moore zei ook dat Yahoo een nieuwe 'look' ontwikkeld voor haar nieuwspagina's. 'News is the largest destination on the network. The new design goal is to bring users farther into the network'. De 'right column' zal de meest geciteerde verhalen vanuit het Web publiceren. 'There aren't many publishers that will go so aggressively to bring in links from the outside, but we've had success with this'. Ook bestaat het plan om delen van die rechter kolom voor andere content leveranciers open te stellen, uiteraard tegen een toepasselijk bedrag, maar verdere detail hiervan zijn niet bekend. Marco Boerries, Executive Vice President van Yahoo Connected Life, herhaalde Yahoo's Blueprint aankondiging en het grote belang van mobiele toepassingen. 'It's not only a strategy, it's a necessity', zo zei hij. 'If you look at the mobile opportunity, it's extremely massive and much more complex. You have all the different hardware to deal with, different carriers and providers. If you're not open, I don't think in the long term you'll be successful. … Yahoo's aim is to enable a mobile ecosystem for billions of users with a mobile monetization engine that's open to all comers and indispensable services for everyday people. … Blueprint will make it easy for developers to create applications that run on a wide range of mobile devices, regardless of screen size, automatically'. Hij toonde een Blueprint applicatie voor gebruik op een iPhone , die alle mogelijkheden van de handheld optimaal benutte. Hij meldde daarbij dat het minder dan een dag gekost had om die applicatie te ontwikkelen. Boerries maakte ook duidelijk dat ook Google's Android werd getest. 'If it gains traction, we'll have a software library for it', zo zei hij.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.