2 september 2009
Gebruikers van sociale netwerksites, zoals Facebook en Twitter, geven veel te makkelijk informatie prijs over hun doen en laten, concludeert de Engelse financiële dienstverlener Legal & General uit onderzoek onder 2000 gebruikers. Voor inbrekers is het een waardevolle aanvulling op hun gereedschap. Uit het onderzoek blijkt dat 38 procent van de gebruikers vrienden en kennissen deelgenoot maakt van hun vakantieplannen. 33 procent doet dat bij ‘weekendjes-weg’. Meer dan de helft van deze groep doet dat bovendien in het openbare gedeelte, buiten de beslotenheid van hun eigen pagina. Veel mensen selecteren hun virtuele kennissen nogal losjes. 79 procent van de ondervraagden geeft aan dat sociale sites ideaal zijn om het contact met vakantiekennissen te vernieuwen, 75 procent vindt het leuk om ‘vrienden van vrienden’ online te ontmoeten en 47 procent vindt het leuk nieuwe mensen te ontmoeten, waarvan ze online een aansprekend plaatje hebben gezien. De onderzoekers hebben apart gemeten hoe gebruikers van sociale sites reageren op een uitnodiging ‘vrienden’ te worden met een volslagen onbekende. Op Facebook werden 13 van 100 zulke uitnodigingen zonder verdere controle op de identiteit van de afzender geaccepteerd, op Twitter zelfs 92 van de 100.
10 procent heeft een mobiel telefoonnummer staan op het ‘vrienden’-gedeelte van zijn account, en 5 procent zijn adres. Men deelt die gegevens nogal makkelijk. 6 procent heeft zijn mobiele nummer wel eens geplaatst op pagina’s die ook toegankelijk zijn voor mensen die ze niet als contact hebben geaccepteerd, en 3 procent doet dat wel eens met zijn adres. Inbrekers kunnen ook een aardig idee krijgen van wat er te halen is: 70 procent van de gebruikers vindt sociale sites een uitgelezen plek om vrienden en kennissen op de hoogte te houden van hun recente dure aankopen. Legal & General besluit zijn ‘Digital Criminal Report’ met adviezen over hoe men de risico’s kan verkleinen. Toch moet de verzekeringsbranche er rekening mee houden dat verzekerden die op deze sites actief zijn, meer risico op schade lopen, en dat dat gevolgen kan hebben voor de premiestelling. De 'hervormde' inbreker Michael Fraser, ster van de BBC's Beat The Burglar-serie, hielp Legal & General met de rapportage: 'There is absolutely no doubt in my mind that burglars are using social networks to develop relationships with people to identify likely targets. They gain confidence by learning more about them, what they are likely to own and when they are likely to be out of the house, and then target appropriate victims. … I call it ‘internet shopping for burglars’. It is incredibly easy to use social networking sites to target people, and then scope out more information on their actual home using other internet sites like Google Street View, all from the comfort of the sofa. It scares me to see how many people are prepared to give away valuable information about themselves, to people they simply don't know well enough – if at all'. Het rapport is beschikbaar via www.legalandgeneralgroup.com/DigitalCriminal