7 maart 2011
Onderzoekers van Georgia Tech, onderdeel van de universiteit van Georgia, hebben een standaard ontwikkeld die kan worden gebruikt voor augmented reality in de mobiele browser. Dit moet het uitwisselen van informatielagen vergemakkelijken. De standaard is ontwikkeld met html en kml (Keyhole Markup Language), dat door Google wordt gebruikt voor zijn diensten Maps en Earth. Daarnaast hebben de ontwikkelaars een aantal eigen protocollen gemaakt voor de nieuwe standaard. Het geheel wordt door de makers van Georgia Tech Kharma (KML/HTML Augmented Reality Mobile Architecture) genoemd. Hiermee moet een enkele browser alle vormen van augmented reality kunnen weergeven. Momenteel heeft elke augmented reality-applicatie, zoals Layar, zijn eigen informatielagen, waarbij derden overigens wel zelf lagen kunnen maken voor de app. Het uitwisselen van lagen tussen verschillende applicaties is echter vaak niet mogelijk. Georgia Tech heeft een speciale browser, genaamd Argon, ontwikkeld die gebruik kan maken van Kharma-code. De browser is bedoeld om informatielagen te tonen die door softwareontwikkelaars is gemaakt. De broncode voor Argon wordt in de toekomst vrijgegeven, waarna de onderzoekers hopen dat ontwikkelaars van augmented reality-apps er gebruik van gaan maken. Daarnaast is het doel om de code onderdeel te maken van Webkit, de browserengine die onder andere door Apple en Google wordt gebruikt in hun mobiele besturingssystemen iOS en Android.
Augmented reality-applicaties maken gebruik van GPS, de camera en het kompas op een smartphone om de gebruiker via het camerabeeld extra informatie te geven over wat hij ziet. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om Wikipedia-informatie te koppelen aan een gebouw dat in het camerabeeld zichtbaar is. ‘We’re the only people who are trying to piggyback intimately on top of Web architecture’, zegt Blair Macintyre, directeur van het Augmented Environments Lab van Georgia Tech. ‘My hope is that three years from now, all we’ve done is folded back into Webkit’, stelt Macintyre. ‘I joked at one of the meetings at one point that we know we’ve succeeded if the project is gone in three years’. Niet iedereen is overtuigd van de visie. Avideh Zakhor, hoogleraar Electrical Engineering aan de University of California, Berkeley, en een vooraanstaande ‘AR creator’, gelooft dat ‘it may be premature to work on standards when the technology itself is still in its infancy. To me, the research problems are still wide open’. Het werk van Zakhor concentreert zich op het creëren van werkelijk geloofwaardige AR-ervaringen. Zij gebruikt, zo stelt ze, ‘image-recognition algorithms to chase the ultimate goal: pixel-perfect imposition of objects, surfaces, images, and textures onto the reality viewed through a smart phone or headset’. Dat is tot nu toe nog niet mogelijk. Macintyre stelt dat Argon is een browser die met uitbreidingen in gedachte is gebouwd. ‘Its basic framework should be able to incorporate the kind of image-recognition algorithms that Zakhor is working on’, stelt hij. Een van de potentiële barrières voor de adoptie van Argon is het ontbreken van een ‘killer app’ voor AR. ‘One of the goals of Argon is to find out what’s the killer app for AR’, zegt Hafez Rouzati, hoofdontwikkelaar van Argon en een post graduate van Georgia Tech. ‘By releasing something like Argon, we’re allowing people to show us. There’s only so much we can imagine ourselves’.