De vraag naar hulp bij dataverlies neemt tijdens de zomer toe. Door extreme weersomstandigheden zoals onweer hapert de elektriciteit of valt de stroom uit. Bedrijven kloppen dan vaker aan voor hulp bij verlies van digitale gegevens. Dat concludeert dienstverlener Kroll Ontrack. Het bedrijf ziet de vraag naar hulp bij dataverlies in de zomermaanden toenemen.
‘We hebben nu al een stijging vastgesteld in het aantal opdrachten. Hoewel dit natuurlijk ook te maken kan hebben met de economie die zich herstelt, lijkt het grotendeels aan de zomer te liggen’, aldus Jaap Jan Visser, directeur van Kroll Ontrack Nederland.
De leverancier baseert aan de hand van gegevens van het jaar 2007 tot 2009 dat de vraag naar diensten voor dataherstel gemiddeld met 12 procent stijgen tijdens de maanden juni, juli en augustus ‘Dat bevestigt dat het seizoen een invloed heeft op gegevensverlies’, aldus de leverancier.
Visser waarschuwt dat extreme hitte kan leiden tot het vroegtijdig crashen van harde schijven, terwijl een lage vochtigheidsgraad gecombineerd met stof in droge omstandigheden problemen met de statische elektriciteit en verschillende componenten kan bevorderen.
‘Pas de temperatuur- en vochtigheidsregelsystemen aan tijdens veranderende weersomstandigheden’, luidt het advies. De andere tips zijn algemener van aard: ‘Zorg ervoor dat IT-processen en -systemen kunnen blijven draaien door goed opgeleide IT-beheerders en zorg ervoor dat er een plan is voor back-up bronnen: maak regelmatig een back-up en zorg ervoor dat de back-ups en kritische documenten offsite bewaard worden. Upload gegevens ‘to the cloud’, zodat de gegevens van klanten beschermd kunnen worden tegen natuurrampen en extreem weer’.
Het merendeel van vermijdbare gegevensbeschadiging gebeurt in de eerste zestig minuten na een storing. Gebruikers proberen dan vaak de behuizing te openen, verwijderen hardware op een onveilige manier of knoeien met kleine, maar essentiële componenten. In een groot aantal gevallen kan deze ‘doe-het-zelf recovery’ fataal zijn en cruciale data onherstelbaar beschadigen. Dit kan bedrijven duur komen te staan als gekeken wordt naar de verloren inkomsten en de manuren die zijn besteed aan het repliceren van informatie, vooropgesteld dat dit nog mogelijk is.
Deze tijdspanne is vooral belangrijk omdat het de kans op het succesvol herstellen kan maken of breken. Het gebeurt vaak dat mensen in paniek raken en de schade proberen te beperken in plaats van dat ze logisch nadenken.
Enkele tips:
- Verander niets aan de huidige situatie: stop met werken en zet het apparaat uit.
- Bepaal het type schade: bepaal of het gaat om fysieke schade (gekenmerkt door klikkende, krassende of tikkende geluiden), brand- of waterschade of logische schade (gebruikers zien berichten als ‘No OS found’ of ‘Corrupt Volume’ op hun scherm verschijnen). Bij een fysieke beschadiging mag het medium niet meer opgestart worden en ook schudden, openmaken en schoonmaken worden niet aangeraden. Maak bij brand- of waterschade een situatieoverzicht: label en registreer ieder systeem en de eigenaar ervan. Zet het medium niet in een ijskast om af te koelen of juist op de verwarming om te drogen. Breng het nat naar een laboratorium. Bij een logische schade is het raadzaam geen programma’s als CHKDSK, fcsk of VRepair te draaien aangezien een fysieke beschadiging vaak de onderliggende oorzaak is.
- Bepaal de waarde van de data: inventariseer of er back-ups gemaakt zijn en hoe snel de data weer actief moeten zijn.
- Bepaal een oplossingsstrategie en het herstelplan: werk bij logische schade altijd met een kopie. Maak met de juiste tools een bit-voor-bit image of schakel hiervoor een data recovery-bedrijf in. Bij fysieke schade wordt het laatste sowieso aangeraden.
- Geef niet op: laat de moed niet zakken voordat een professioneel data-herstelbedrijf in de arm is genomen. Het is verrassend wat er vaak nog terug te halen is na een crash.
De afgelopen jaren leden Nederlandse ondernemers 188 miljoen euro schade als gevolg van verlies van gegevens. Hoewel 65 procent van de bedrijven denkt dat de IT op orde is, laten back-up en virusbescherming vaak te wensen over. Driekwart van de ondernemers maakt minimaal eens per week een back-up. Voor de back-up gebruiken de meesten een externe harde schijf of een interne server (respectievelijk 33 en 32 procent). Andere bedrijven kiezen voor cd, dvd of usb-stick. Bijna een kwart van de ondernemers schrijven hun bedrijfgegevens weg naar een externe server.