Er zijn tekenen van verzadiging in de wereld van de sociale media als sommige gebruikers in bepaalde segmenten een zekere ‘social media fatigue’ vertonen, zo stelt Gartner Inc. in een recent onderzoeksrapport. ‘This survey reveals continued localization of usage, whereby certain country-specific social characteristics dictate preferences. However, large global brands such as Facebook are making headway in countries where they have not historically been strong’, zo staat in de samenvatting van het rapport te lezen. Gartner deed het onderzoek onder 6295 respondenten, in de leeftijd van 13 tot 74, in 11 ontwikkelde en in ontwikkeling zijnde markten in december 2010 en januari 2011. De respondenten werd gevraagd naar hun gebruik en hun meningen over sociale media met het doel gebruikstrends te ontwaren en het enthousiasme te peilen van de gebruikers over de sociale media in het algemeen.
Van de respondenten zei 24 procent hun favoriete social media site minder te gebruiken dan voorheen. Deze respondenten kwamen uit segmenten die een praktische visie of technologie hebben. Maar 37 procent van de gebruikers, vooral die in de jongere leeftijdsgroepen en in de meet ‘tech-savvy segments’, zijn hun site meer gaan gebruiken.
‘The trend shows some social media fatigue among early adopters, and the fact that 31 percent of Aspirers [younger, more mobile, brand-conscious consumers] indicated that they were getting bored with their social network is a situation that social media providers should monitor, as they will need to innovate and diversify to keep consumer attention’, zo stelde Brian Blau, onderzoeks directeur bij Gartner. ‘Branded content needs to be kept fresh and must be able to capture people’s attention instantly. The new generation of consumers is restless and short on attention span, and a lot of creativity is needed to make a meaningful impact’.
De analisten van het onderzoeksbedrijf bekeken ook of het type social media site de respondenten benutten hun enthousiasme beïnvloedde. Aangezien 24 procent van de respondenten aangaf dat ze hun belangrijkste social media site ‘a little less’ of ‘a lot less’ gebruikten dan voorheen, werden ze gevraagd welke negatieve factoren hun beslissingen beïnvloedden.
Hoewel de opties die de respondenten geboden waren geen van alle sterk van elkaar afweken, zei 33 procent zich zorgen te maken over online privacy. Die zorgen waren wel gerelateerd aan leeftijd, waarbij jongeren zich minder zorgen daarover maakten.
‘The level of consumer concern around privacy will require ongoing vigilance for brands concerning customer opt-in and education. Lessons should be learned from the likes of Facebook as they test the boundaries of consumer tolerance in search of more revenue’, zo stelt de samenvatting van het rapport.