Ruim driekwart (76%) van de managers is niet tevreden over de flexibiliteit van hun ERP-systeem. Hierdoor kunnen ze veranderingen zoals nieuwe wet- en regelgeving, rapportagestructuren of fusies en overnames niet of nauwelijks aanpassen in de bedrijfssoftware. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van Technology Evaluation Centers (TEC) onder 307 business managers, in opdracht van bedrijfssoftwareleverancier UNIT4.
De grootste frustraties onder de ondervraagde managers zijn rigiditeit (21%), afhankelijkheid van de leverancier (12%), de kosten van het doorvoeren van verandering (10%) en de onbetrouwbaarheid van het systeem (8%). Voor acht op de tien organisaties (81%) betekent dit dat aanpassingsmogelijkheden als ‘erg belangrijk’ wordt gezien in de aankoop van een volgend ERP-systeem. Het feit dat 8 % van de managers het ERP onbetrouwbaar vindt, is uiterst zorgwekkend voor de kwaliteit van de bedrijfsvoering.
Volgens TEC worden bedrijven op dit moment geconfronteerd met meer veranderingen dan ooit tevoren. ERP-leveranciers moeten er daarom rekening mee houden dat flexibiliteit een steeds belangrijker aankoopcriterium wordt.
De ondervraagde managers verwachten de komende vijf jaar met verschillende veranderingen te maken te krijgen, waaronder:
- Overnames of desinvesteringen (35% van de ondervraagden)
- Nieuwe bedrijfsmodellen (39%)
- Nieuwe producten of diensten (57%)
- Fusies (18%)
- Reorganisaties / herstructureringen (34%)
‘Veel ERP-systemen zijn niet uitgerust om deze veranderingen te ondersteunen’, aldus Ton Dobbe, VP Product Marketing van UNIT4. ‘Het is dan ook niet vreemd dat bedrijven flexibiliteit steeds hoger op hun verlanglijstje hebben staan als ze op zoek gaan naar een nieuw systeem. Alleen op deze manier kunnen ze inspelen op de veranderingen waar ze mee geconfronteerd worden’.
Nu is de flexibiliteit van ERP-systemen al langere tijd onderwerp van discussie. Ook in maart van dit jaar blijkt dat de flexibiliteit van ERP een probleem is. Uit een onderzoek onder IT-beslissers bleek dat 35% de flexibiliteit van zijn ERP-systeem zou willen vergroten. Ondanks dat ERP-leveranciers afgelopen jaren enorm hebben geinvesteerd in SOA en andere technologie. Wat gebruikers ook zouden willen is dat ze met hun ERP beter service naar klanten kunnen bieden.Een hoger klantenserviceniveau werd door 29% van de onderzochte bedrijven genoemd en staat op de tweede plaats van doelstellingen op ERP-gebied. Betere trainingen en bruikbaarheid van het systeem stonden op respectievelijk nummer drie en vier. Op nummer vijf stond beter inzicht in Return on Investment.
Het onderzoek onder ERP-gebruikers is uitgevoerd in opdracht van softwareleverancier IFS. Een bedrijf dat als lijfspreuk heeft dat ERP zo flexibel is als de gedachten van de klant. Dat dat niet te realiseren is, blijkt dus nu uit verschillende onderzoeken.
Het is volgens IFS opvallend dat beter inzicht in Return on Investment ‘slechts’ op de vijfde plaats staat. ‘Dit ondanks de huidige focus op kostenefficiency’. De aanpasbaarheid van systemen wordt echter door bedrijven een stuk belangrijker gevonden. Slechts vijf procent zou, als dit makkelijker zou kunnen, niets veranderen aan zijn ERP-systeem.
De samenvatting van het onderzoek van Unit4 is hieronder opgenomen in twee infographics.
Voor de flexibiliteit van een bedrijf is het ERP systeem meestal een obstakel. Het risico hierbij is dat men de flexibiliteit opoffert voor het systeem. Of het middel wordt het doel. Jammer voor de flexibiliteit.