Google profiteert van reclame voor illegale producten die wordt gegenereerd door zijn geautomatiseerde advertentiesystemen. Dat ontdekte de BBC.
In de advertenties wordt onder meer reclame gemaakt voor neptickets voor de Olympische Spelen deze zomer, voor cannabis en neppaspoorten. Deze advertenties werden meteen verwijderd door de internetgigant toen de BBC het bedrijf ervan op de hoogte bracht. Google heeft ook links verwijderd naar illegale ticketverkoop, na vragen van de politie.
Maar het bedrijf vertelde mensen van het programma 5 Live Investigates dat het de winst van zulke advertenties wel behoudt; winst die het maakt voordat het de advertenties verwijdert.
Liz, die haar volledige naam niet wilde geven, nam contact op met het onderzoeksteam van 5 Live. ‘Me and my sisters decided to club together to buy our mum and dad some Olympic tickets’. So we typed into Google ‘Olympic tickets’ and at the very, very top of the page was a link to a company called LiveOlympicTickets. It was a sponsored ad at the top of the page, so we presumed it was a trusted official site, and we spent £750 on two tickets for my mum and dad to see the 1500m, which is what my dad really wanted’.
De advertentie die Liz aanklikte kwam van Googles eigen AdWords-advertentiedienst, de belangrijkste winstmaker van Google. Toen Liz echter haar bestelling plaatste, ontving ze een e-mail van het bedrijf waarin stond dat de verkoop niet kon doorgaan tenzij ze een kopie van haar handtekening zou faxen. ‘That’s when alarm bells began ringing’, zegt Liz. En terecht, want LiveOlympicTickets is geen officiële verkoper van kaartjes voor de Olympische Spelen in Londen van dit jaar.
Een van Liz’ familieleden schreef naar Google en kreeg het volgende antwoord: ‘While Google AdWords provides a platform for companies to advertise their services, we are not responsible for, nor are we able to monitor the actions of each company’.
In het Verenigd Koninkrijk is het strafbaar om tickets voor de Olympische Spelen opnieuw te verkopen zonder toestemming van de organisatie. De maximumboete werd vorig jaar nog opgetrokken van 5.000 naar 20.000 Britse pond. Maar aangezien de internetgigant in de VS is geregistreerd, buiten het Britse rechtsgebied, wordt vervolging waarschijnlijk moeilijk.
Toch was LiveOlympicTickets Googles hoogste gesponsorde link voor kaartjes. En dat bleef zo, zelfs langer dan een week nadat de politie Google vroeg de advertentie te verwijderen. De bedrijfslink werd eindelijk verwijderd toen 5 Live Investigates Google belde.
In ten verklaring stelde Google: ‘We have a set of policies covering which ads can and cannot show on Google. These policies and guidelines are enforced by both automated systems and human beings. When we are informed of ads which break our policies, we investigate and remove them if appropriate. Our aim is to create a simple and efficient way for legitimate businesses to promote and sell their goods and services whilst protecting them and consumers from illicit activity’.
Dubieuze online retailers linden nog steeds de web near de opposite in de advertentieresultaten door meer the betaken per klik dan and ere adverteerders. Google stelt dat ‘the quality of ads also plays a role in the ranking advertisers achieve, as well as the price the advertiser is willing to pay’.
Beveiligingsadviseur Reg Walker stilt dat ‘Relying on an automated process is remarkably lax and typing key words into Google can show up illegal sites quite quickly. We carried out an experiment around six months ago trying to knock a ticket scam site off the top of the Google AdWords results and we went up to £28 per click and we still couldn’t shift it from the top’. Walker is ooh kritisch op Google’s antwoord door het verwijderen van illegal diensten. ‘There’s an automated complaint form, which gets an automated reply, which lets you know you’re in a queue, and eventually a human being will get around to scrutinising it and do something about it. ‘The site could stay up for days, weeks, or possibly even months’.