Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti heeft een boek uitgebracht over de opkomst van apps. Het boek kan bedrijven helpen met een strategie voor het gebruik van sofwaretoepassingen op mobiele apparatuur. De onderzoekers schetsen de maatschappelijke en organisatorische context van de opkomst van apps. Daarin speelt het gebruik van social media een hoofdrol.
VINT schrijft: ‘De opkomst van het gebruik van mobiele apparatuur (smartphones, tablet-pc’s) en apps markeert een omslagpunt in onze informatiesamenleving. Volgens marktanalist Gartner worden dit jaar meer dan 450 miljoen mobiele devices verkocht. Dat is meer dan de 390 miljoen pc’s die elk jaar over de toonbank gaan. Bovenop de groei van de internetadoptie van 360 miljoen naar 2,1 miljard gebruikers zijn mensen nu 24 uur per dag en zeven dagen in de week uitgerust met een zesde zintuig: hun persoonlijke apps.’
VINT benadrukt dat door de opkomst van sociale media communicatiebarrières vervallen. ‘Afstanden tussen mensen en organisaties verkleinen. Mensen dragen de zelforganiserende kracht van sociale media altijd op zak.’ Dat biedt kansen voor organisaties die begrijpen dat het app-effect meer gaat om het bouwen van oprechte relaties dan om het bouwen van een app.
Volgens de schrijvers van Het App-effect is transformeren van organisaties naar een ‘social business’ de oplossing. Het boek bespreekt een aantal voorbeelden, zoals social seating van KLM bij het boeken van een vliegtuigstoel, social banking door de Duitse Fidor bank, sociale gezondheidszorg en sociaal energiebeheersing met het Community Energy Management Systeem van Panasonic.
In het boek worden tien app-effecten uitgewerkt. Het gaat zowel om apps die intern worden gebruikt (bedrijfsapps) als apps die gericht zijn op consumenten. De auteurs noemen:
- Volledige branchevervaging; apps werken transsectorale innovaties in de hand. Het Community Energy Management systeem van Panasonic is een voorbeeld waarbij een van oorsprong AV-technologiebedrijf in de energiesector stapt.
- Onmiddellijkheid van acties dankzij apps; de slagvaardigheid en responsiviteit van organisaties moet drastisch omhoog.
- Empowerment van digitale subculturen; de altijd digitaal uitgeruste consument krijgt volledige controle over de manier van communiceren.
- Aanval van tegenculturen; de onorthodoxe aanpak van hacktivisten als Wikileaks en Anonymous dwingen organisaties tot een beleid van volledige transparantie.
- Software als gadgets: de enorme toename van eenvoudige hulpmiddelen intensiveren het digitale gedrag.
- Zintuiglijkheid van informatiegebruik: de natuurlijke manier van omgaan met informatie als zesde zintuig verandert onze manier van leven.
- Verslaving neemt onverminderd toe; mensen willen altijd toegang tot informatie. Dit biedt enorme kansen voor organisaties die hier effectief op inspelen.
- Intimisering; relaties tussen mensen en organisaties worden persoonlijk, inclusief alle emoties die hiermee gepaard gaan. Begrippen zoals business-to-consumer en business-to-business verschuiven naar ‘people to people’.
- Afhankelijkheid; kennis is altijd op zak en wordt daarmee een noodzakelijk attribuut. We zijn volledig afhankelijk van het alwetende schermdevice als onze externe intelligentie.
- Overladenheid en brain-freeze; tegenwicht tegen de onbeperkte digitale mogelijkheden is noodzakelijk om de controle niet te verliezen.