Helpt de crisis Google ?

19 februari 2009

Google Apps voor bedrijven blijkt de crisis nodig te hebben om hard te groeien. ‘Zeventig procent van het Nederlandse bedrijfsleven steunt ons’. Het blijkt dat de online Google-applicaties steeds meer gebruikt worden door (voora) het MKB. Hoewel grotere bedrijven er ook steeds meer toe gaan neigen. ‘Die groei is een stuk groter dan die van de AdWords tak’, zo zegt Erik de Muinck Keizer, directeur van Google Enterprise Benelux. Volgens hem hebben de Google Apps 'de steun van zeventig procent van het Nederlandse bedrijfsleven'. Maar exacte cijfers kan De Muinck Keizer niet geven. ‘In ieder geval duizenden MKB-bedrijven’. Ook de interesse van bedrijven met meer dan 5.000 werknemers trekt aan, zo zegt hij. Maar ook hier geen cijfers. ‘Op dit moment worden er veel pilots gedraaid’, aldus de manager. Hij zegt in gesprek te zijn met een Nederlandse multinational die Lotus Notes wil inruilen voor Google, maar wil geen naam noemen. Eigenlijk wil hij helemaal geen feiten noemen, maar zijn verhaal hoeft niet onlogisch te zijn. De Muinck Keizer zegt dat de economische malaise SaaS zeer bevordert. ‘De crisis speelt ons heel erg in de kaart. Klanten kloppen steeds meer bij ons aan’. Ik kan dat geloven, aangezien de burgetten voor IT aan het dalen zijn, waardoor sneller voor goedkopere opties gekozen wordt dan Microsoft kan bieden. Bedrijven kiezen nu eerder voor oplossingen in de ‘cloud’. Bedrijven spreiden de kosten door het betalen van abonnnementsgeld in plaats van jaarlijks fikse licentiekosten op tafel te leggen voor de aanschaf en het onderhoud van nieuwe systemen.


‘We zien SaaS als een sterke groeikern’, zo geeft hij aan. Google gaat ervan uit dat in de toekomst de meeste applicaties in de ‘cloud’ gaan draaien. De indruk van het zoekbedrijf is dat er op dit moment in de meeste organisaties veel teveel geld uitgegeven wordt aan het in eigen beheer draaien van sytemen. ‘Dat kost bedrijven gemiddeld 400 euro per gebruiker per jaar’. Door de ‘cloud’ te gaan gebruiken zouden die kosten aanzienlijk afnemen. Het gebruik van Google Apps bijvoorbeeld kost maar 40 euro per gebruiker per jaar. Natuurlijk betekent dat niet dat de kosten ineens met 90 % dalen, want een eigen infrastructuur blijft veelal toch bestaan. Kosten voor applicaties kunnen evenwel worden verlaagd. Google Enterprise, die de zakelijke SaaS-diensten runt, heeft wereldwijd 1 miljoen klanten. Volgens De Muinck Keizer komen daar iedere dag 3.000 nieuwe klanten bij. Google zet stevig in op de zakelijke softwaremarkt. De 'cloud' is volgens Google 'de ziel en de toekomst van het internet'. Door de kleinere budgetten zouden bezwaren van beheerders tegen het niet in eigen beheer houden van applicaties wegvallen. ‘Het wordt steeds meer geaccepteerd’. Beveiligingsbezwaren wuift De Muinck Keizer weg: '1 op de 10 laptops wordt gestolen'. De risico’s van SaaS zijn veel en veel kleiner. Hij wijst erop dat Google voldoet aan belangrijke veiligheidsstandaarden (zoals SAS 70). Het voordeel van SaaS is dat alles online staat. ‘Als een laptop gestolen wordt gaat de data niet verloren’, stelt De Muinck Keizer. Privacygevoelige informatie als e-mail zou veilig zijn bij Google. Overigens: persoonsinformatie mag door Nederlandse bedrijven niet zomaar uit de eigen infrastructuur in een SaaS-omgeving worden geplaatst. Daar wordt niet snel op gewezen door SaaS-leveranciers, maar ik zeg het hier toch maar even. Wat wel een voordeel is dat in tegenstelling tot de consumentenvariant van Gmail, de zakelijke variant niet geïndexeerd wordt. Volgens De Muinck Keizer is dat ook niet nodig omdat er geen advertenties vertoond worden in de betaalde applicatie. ‘We garanderen een uptime van 99,9 procent’ voor Google Apps. In de voorwaarden van Google Apps staat wel te lezen dat de 'service niet fouttollerant is'. En ook 'niet ontworpen of bedoeld voor bijvoorbeeld bediening van nucleaire installaties, luchtverkeersleidings- of levensinstandhoudingssystemen, waarbij gebreken van de service kunnen leiden tot de dood, persoonlijk letsel of milieuschade'. Hoewel de zoekgigant de verschillende applicaties ook offline aanbiedt via Google Gears is het niet de bedoeling om te gaan concurreren met Microsoft. Dat zou qua functionaliteiten ook helemaal niet kunnen, want die Office Suite is kwalitatief gezien stukken beter. Maar het wil niet zeggen dat iedereen in een organisatie MS Office nodig heeft, verre van dat. ‘Offline is een noodzakelijk kwaad’, aldus de Enterprise manager. “Die functionaliteit is vooral bedoeld voor uitzonderingsgevallen als er geen verbinding gemaakt kan worden met het internet’. Het is ook niet de bedoeling van Google om te gaan concurreren met andere SaaS-aanbieders.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.