12 november 2009
Microsoft gaat zoekresultaten van zoekmachine Wolfram Alpha integreren in Bing. Daarmee distantieert Bing zich verder van Google. Ook voor Wolfram is de deal gunstig. Microsoft gaat de algoritmen van Wolfram Alpha gebruiken om vooral de vragen over voeding, gezondheid en rekensommen beter te kunnen beantwoorden. Gebruikers krijgen bijvoorbeeld bij een zoektocht naar bepaald voedsel naast de reguliere resultaten nu een tab met informatie over de voedingswaarde van het product. Daarnaast is er een Body Mass Index (BMI) calculator beneden in de pagina te zien. Ook daar komen de voedingswaarden terug. Er wordt op Wolfram Alpha vaak gezocht naar 'leuke dingen' zegt een woordvoerster tegen de New York Times. Volgens de zegsvrouw komen bezoekers, na eerst de leuke dingen te hebben gedaan, uiteindelijk wel terug voor de bruikbare dingen. Microsoft laat weten dat ‘the partnership is completely aligned with our broader goal of enabling faster, more informed decisions’. Microsoft wil Wolfram’s algoritmen gebruiken ‘to enhance its nutrition, fitness and mathematics searches’. De deal van Microsoft met Wolfram Alpha volgt op een serie aanpassingen die worden uitgerold. Waaronder bijvoorbeeld lokale weerberichten en verbeteringen aan Bing Maps.
‘The first things that people generally search on Wolfram are the fun things and our developers certainly have a sense of humor and that’s all well and good, but that’s not really useful’, zei Schoeller Porter, woordvoerster van Wolfram Alpha. ‘We’re really a computational engine. You can use us to do all sorts of complex comparisons across multiple domains. People tend to start with the fun stuff and come back for the useful things. The individual person finds the utility over time’. Na lange gesprekken slaagde Wolfram erin zijn gegevens te licentiëren aan Microsoft. Er was al eerder sprake van dat Wolfram onderdeel zou zijn van de oorspronkelijke release van Bing. De oorspronkelijke opwinding over Wolfram verdween snel, terwijl Bing in ieder geval vaart wist te maken (zie deze vergelijking). Dat heeft natuurlijk deels te maken met het enorme marketing budget van Microsoft, maar Bing lijkt ook makkelijker te worden geaccepteerd door de zoekende gebruiker. Dat heeft ook te maken met het feit dat Wolfram Alpha niet zo benaderbaar is als Bing. ‘It is good at ‘computing answers’ to arcane questions, and has some very impressive technology under the hood. But it has a long way to go before it can deliver results that really Wow you’. ZoaslPaul Carr, zegt ‘Wolfram Alpha is the technological equivalent of a boring uncle; the method was more impressive than the effect, and so the hairs on the back of my neck remain unstood’. Het belangrijkste probleem voor Wolfram lijkt er een van presentatie en effect te zijn; Bing doet het daarop erg goed. ‘One of Bing’s main strategies is to present different types of information in different ways. Travel search results look different than product or image search results. Perhaps Bing’s deal with Wolfram is to license some of its data to create a specific science category search or a Q&A portion of the site’. Als de licentiedeal populair blijkt te zijn, zou Microsoft wel eens meer data kunnen afnemen voor meer zoekcategorieën. Als gevolg kan Wolfram waarschijnlijk een betere positie krijgen voor het licentiëren van haar data aan andere zoekmachines; waarschijnlijk kan het daar succesvoller in zijn dan het trekken van bezoekers naar haar eigen site. Het sluit aan bij het feit dat Wolfram uiterst succesvol is met een iPhone App van $ 50. Microsoft echter is de eerste commerciële gebruiker van de API van Wolfram. Integratie met een belangrijke zoekmachine is dan ook een erg slimme zet van Wolfram, ook gezien de beperkte, maar vaak zeer indrukwekkende en bruikbare answers.