26 juli 2005
Een antispam-bedrijf uit Californi, Blue Security, laat zijn
gebruikers massaal klachten sturen naar spammers. Het filteren van
spamberichten is volgens hen niet genoeg. Op het moment dat een
gebruiker van de software
van Blue Security een spambericht ontvangt begint het programma
klachten te sturen naar de verantwoordelijke spammer, beter gezegd naar
het IP-adres van waaruit de spam ontvangen is. Het idee er achter is
dat als spammers de klachtenstroom willen stoppen, ze de e-mailadressen
van de gebruikers van de Blue Security-software uit hun databases
moeten halen. De bedoeling is dat de duizenden klachten die de Blue
Security-software doorstuurt de website van de spammer ‘platleggen’.
Niet iedereen echter is enthousiast over deze aanpak.
Hoe het bedrijf de identiteit van de spammer achterhaalt is niet
duidelijk. Er worden door iedere spammer veel maatregelen getroffen om
hun identiteit te verhullen. Wel verwijzen ze regelmatig naar
webadressen. Tegen spammers zonder website of spammers die andermans
website linken lijkt de software weinig te kunnen doen. Zombie-PC’s
worden niet voor niets zeer regelmatig gebruikt. Indien een slimme
spammer andermans server en website voor zijn doeleinden gebruikt zijn
dus anderen dan de spammer slachtoffer. Volgens Eran Reshef, directeur
van Blue Security, is de techniek een succes. Ander spambestrijders
zijn wat minder te spreken: “Opzettelijke aanvallen tegen websites zijn
illegaal”, verklaart John Levine van de Coalition Against Unsolicited
Commercial E-mail tegenover persbureau Associated Press. De methode van
Blue Security doet denken aan een antispamscreensaver die Lycos in
november 2004 lanceerde. Deze screensaver voerde aanvallen uit op de
websites van spammers. Ook destijds was er forse kritiek van
spambestrijders die vonden dat Lycos kwaad met kwaad bestreed. Na een
week haalde het internetbedrijf de screensaver weer offline.