14 juni 2010
SaaS gaat een veel minder belangrijke rol spelen dan gedacht. De tekortkomingen van software-implementaties doen zich ook voor in SaaS-implementaties. Dat zegt Gartner, dat is gestart met zijn SOA & Application Development and Integration Summit in Londen. Gartner pleit voor meer rationalisme bij bedrijven in de keuze voor SaaS. Het analistenbureau ziet wel een rol voor SaaS in de toekomst van IT, maar die rol zal niet zo dominant zijn als tot op heden is gedacht. In 2009 nam SaaS slechts 3,4 procent in van alle zakelijke IT-uitgaven. Dat is maar een klein beetje meer dan in 2008, toen er 2,8 procent van alle uitgaven naar SaaS ging. Het meeste aan SaaS wordt uitgegeven aan CRM (bijvoorbeeld Salesforce.com) en content, collaboratie en communicatie. Die twee groepen maken 65 procent uit van de totale SaaS-markt. Gartner ziet dat veel slechte gewoonten uit de traditionele softwaremarkt zich nu ook voordoen in de SaaS-markt. Het meest voorkomende voorbeeld is ‘shelfware’, ongebruikte licenties en abonnementen. Gartner introduceert hierin de term ‘shelfware as a service’.
'SwaaS is het betalen voor softwareabonnementen terwijl die niet worden gebruikt door werknemers', zegt David Cearley, vice president bij Gartner. 'Dat komt het meeste voor bij grote bedrijven, maar kan elk bedrijf overkomen dat snijdt in zijn personeelsbestand of dat meer abonnementen heeft afgenomen om zo in aanmerking te komen voor volumekortingen bij de leverancier'. Gartner ziet tevens dat 90 procent van alle SaaS-uitvoeringen niet gebaseerd zijn op betalen per gebruik. Er wordt dus nog overwegend gebruik gemaakt van vaste abonnementsprijzen. Daarmee levert SaaS nog steeds niet wat het eerder heeft beloofd aan flexibiliteit in kosten. Positieve punten zijn onder meer de toegenomen keuze voor bedrijven. SaaS is niet de grote oplossing geworden voor alle uitdagingen in softwaregebruik, maar kan voordelen geven in specifieke omstandigheden, zoals snellere implementatie en configuraties voor minder complexe omgevingen, zegt Gartner. SaaS zal volgens het onderzoeksbureau wel doordringen in nagenoeg elk bedrijf, op grote of kleine schaal. Gartner raadt bedrijven vier stappen aan voor de evaluatie van SaaS-oplossingen. De eerste stap is het bepalen van de waarde. SaaS is niet heiligmakend. Bedrijven moeten de voor- en nadelen ervan goed evalueren en begrijpen. SaaS doet weliswaar minder beroep op de eigen infrastructuur en het beheer daarvan, en levert op de korte en middellange termijn een lagere TCO op. De geboden applicaties van derden zijn vaak beperkt en SaaS-toepassingen kunnen niet als bezittingen worden opgenomen op de bedrijfsbalans. De volgende stap is het opstellen van een document voor beleid (policy) en governance. Dat document moet in samenwerking door IT en business worden opgesteld om zo zowel intern als extern een duidelijk SaaS-model te hebben en daar beleid op te voeren. Vervolgens moeten organisaties SaaS-leveranciers evalueren voor de specifieke benodigdheden die de applicatie moet bieden. Dat een leverancier commitment heeft aan SaaS is niet alleen te meten aan de zakelijke prestaties van de applicatie, maar zeker ook aan de technische mogelijkheden, zoals operationele beheermogelijkheden voor de applicatie. Tenslotte dient er een integratieplan ontwikkeld te worden. Deze stap is een continu proces hoe SaaS-apllicaties integreren met lokaal draaiende applicaties én weer met andere SaaS-oplossingen die een organisatie gebruikt.