19 oktober 2010
Om piraterij te bestrijden, moeten platenlabels albums verkopen voor iets meer dan een euro, vindt voormalig Warner-topman Rob Dickins. De muziekverkoop zal dan snel stijgen. Dickins heeft vijftien jaar lang aan het hoofd gestaan van Warner Music in Groot-Brittannië. Het radicaal verlagen van de prijzen van een album helpt volgens hem in de strijd tegen muziekpiraterij. Het zal volgens hem dan ook zorgen voor een scherpe stijging van de muziekverkoop. Dickins verliet Warner in 1998 en begeleidde onder andere Madonna, REM en Simply Red. Hij deed zijn suggestie voor een ‘permanente prijsstunt’ tijdens een muziekconferentie in Manchester. De prijzen van albums zijn in de afgelopen jaren steeds verder gezakt van rond de 13 pond naar ongeveer 6 pond. ‘What we need is a revolution. What we’ve got is an erosion. When I was running Warners, a chart CD could be £12.99. A chart CD now can be £6.99, maybe even £5.99. Some major album downloads currently sell for as little as £3.99 through retailers such as Amazon.If record labels made the decision to charge much less, fans would not think twice about buying an album on impulse and the resulting sales boost would make up for the price drop’, zo zei Dickins.
Hij propageert een ‘micro-economy, in which fans would make many small payments. If you’re a fan of REM and you’ve got 10 albums and there’s a new album coming out, you’ve got to make that decision about whether you want it or not. If we lived in a micro-economy, that wouldn’t be a decision. You’d just say ‘I like REM’ and you’d buy it’. Echt grote albums kunnen in plaats van rond de 8 miljoen keer zeker 200 miljoen keer over de toonbank gaan, voorspelt de ex-topman van Warner Music. Het grote geld moet in dat scenario wel nog steeds worden verdiend met live optredens en de verkoop van petten, stickers en t-shirts. ‘To a degree it solves piracy because if it’s such a small amount people are more likely to pay it than [download for] free’. Criticasters op de bijeenkomst in Manchester vinden dat Dickins het contact met de industrie verloren heeft. Muzikantenmanager Jonathan Shalit wees erop dat ‘right now if you buy a bottle of water it’s £1. A piece of music is a valuable form of art. If you want the person to respect it and value it, it’s got to cost them not a huge sum of money but a significant sum of money’. Paul Quirck van de Entertainment Retailers Organisation was ook zeer verbaasd. Zeker omdat Dickins uit de tijd komt dat de cd’s voor 14 dollar over de toonbank gingen, wat de industrie een slechte naam bezorgde. Dickins op zijn beurt wijst er op dat: ‘My point addressed online albums of which we all know has around 80% piracy and by bringing the price down to a ‘non-decision’ payment, I believe piracy could be countered to a degree but more importantly it would bring in the enormous peripheral buys. This would allow physical albums to be developed to really give the fans something special at a much higher price points as illustrated by Nine Inch Nails ‘Ghosts I-IV which would make the retail experience much more interesting to the consumer and the retail outlook more positiv’. Chris Cooke, muziekredacteur van CMU, voorspelde dat de grote labels ‘would resist it hugely. It is a gamble’, zo zei hij. ‘Once you’ve slashed the price of an album you can’t really go back. It’s a big risk and the record companies will resist it. But he’s not alone, outside the record companies, in saying perhaps that is the future’. De oorlog tussen de muziekindustrie, auteursrechtenorganisaties en filmmaatschppijen enerzijds en de piraten anderzijds loopt de laatste tijd hoog op. De nieuwste trend is het structureel lamleggen van elkaars websites door middel van DDoS-aanvallen.