30 april 2005
De volgende generatie Windows, codenaam Longhorn, bevat een nieuw
documentformaat, Metro, dat controle biedt over afdrukken en wijzigen.
Dit onthulde Microsoft deze week op zijn WinHEC-conferentie in Seattle.
Deze tegenhanger van Adobe’s PDF werpt meer licht op de recente
overname van Macromedia door dit bedrijf.
Adobe kocht concurrent Macromedia deze maand voor 3,4 miljard dollar.
De voornaamste reden voor de overname was volgens eigen zeggen de
grafische webtechnologie van Macromedia, vooral Flash. Dit hield ook de
belofte in van integratie met Adobe’s traditionelere grafische
applicaties. Analisten spraken van een preventieve overname; Microsoft
zou mogelijk ook interesse hebben gehad in Macromedia.
Microsoft opent nu met Metro de aanval op een belangrijke pijler van
Adobe. PDF (Portable Document Format) staat centraal in de strategie en
het productportfolio van laatstgenoemde. Metro is een ‘fixed format’
voor documenten. Deze op XML gebaseerde technologie biedt garanties
voor weergave en afdrukken, ongeacht het client-apparaat of de printer.
Daarnaast tilt Metro wysiwyg-afdrukken (what you see is what you get)
een niveau hoger door ook elementen als glans, weerkaatsing en
doorschijnendheid correct af te drukken.
Microsoft geeft de specificaties voor Metro nu vrij zonder daar
royalty’s voor te rekenen. De gedachte daarachter is dat
printerfabrikanten hun apparatuur kunnen voorzien van een vertaler die
client-computers ontlast van de verwerking, waaronder eventuele
conversie vanwege schermomvang en de vastgelegde documenteigenschappen.
Microsoft demonstreerde Metro op een prototype Fuji-Xerox-printer.
Zonder hardwaresteun werkt de PDF-tegenhanger ook; de ‘driver’ op de pc
knapt de verwerking dan op.
De integratie in het marktdominante Windows zal waarschijnlijk
hetzelfde effect hebben als de toenmalige integratie van browser
Internet Explorer. Browser-pionier en marktleider Netscape heeft daar
veel last van ondervonden. Metro komt in Longhorn, dat eind volgend
jaar op de markt verschijnt. Dit geeft Adobe nog wat lucht.