Downloaden, downloaden, niet betalen…

22 september 2005

Twee op de drie Nederlanders kopieert films en muziek van internet
zonder ervoor te betalen. In driekwart van de huishoudens wordt af en
toe onbetaald gedownload. Dit blijkt uit een onderzoek dat Intomart GfK
heeft uitgevoerd onder 1359 Nederlanders. Meer dan de helft van alle
Nederlanders heeft inmiddels een mp3-muziekspeler. Op de helft hiervan
staat onbetaald gekopieerde muziek, die overigens niet illegaal hoeft
te zijn als het gaat om een kopie van een aangeschafte cd. De meeste
ondervraagde downloaders zeggen pas te willen betalen, wanneer de
prijzen op het web lager worden, de betaling veiliger verloopt en het
aanbod gevarieerder wordt. Als de platenlabels en de filmindustrie de
oorlog tegen het kopiren nog willen winnen, zullen ze snel op die
eisen moeten inspelen, waarschuwt GfK.



De muziekindustrie doet hierover erg moeilijk. Zij raakt zelfs in conflict met Apple, een van de weinige bedrijven die legaal muziek verkoopt op het web. Gisteren viel Steve Jobs, topman bij Apple, uit tegen de ‘greedyness’
van de platenlabels. Die eisen hogere prijzen voor de muziek die het
publiek tegen betaling koopt via de Itunes-webwinkel van Apple. Wanneer
de muziekindustrie de prijzen van Itunes omhoog wil hebben, zal de
piraterij weer toenemen, zo beet Jobs de industrie toe tijdens een
spreekbeurt in Parijs. De platenlabels hebben traag gereageerd op de
mogelijkheden muziek tegen betaling over het web te verkopen. Hierdoor
zijn anderen er met de buit vandoor gegaan, zoals Itunes. Het botert al
langer niet tussen de platenlabels en Apple. Jobs wil de verkoop van
online muziek zo goedkoop en eenvoudig mogelijk houden. Hij vraagt een
vast bedrag per nummer of per cd, los van de populariteit van de
artiesten. De platenindustrie eist nu dat gewilde nummers duurder
worden. In Japan is de prijsruzie al zo hoog opgelopen dat
Sony-Bertelsmann de lokale Itunes-webwinkel niet meer voorziet van
muziek. De meeste Nederlanders zijn niet erg onder de indruk van de
dreigementen waarmee de Stichting Brein
het onbetaald downloaden de kop probeert in te drukken, constateert
GfK. Slechts vijf procent van de ondervraagden zegt keurig te betalen
voor het downloaden van films en muziek.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.