3 oktober 2005
Microsoft het concept van een goedkope, eenmalig te gebruiken en
vervolgens weg te gooien DVD in de strijd tegen piraterij nieuw leven
ingeblazen. Deze schijfjes zouden Hollywood een toenemende controle over
de vermarkting van films geven en kan aan consumenten toestaan de film
te bekijken tegen een fractie van de prijs van een gewone DVD.
Belangrijker: het zou kopiren en piraterij tegengaan, die de
filmindustrie erg veel kosten. Er zijn weinig details bekend over de
techniek; het lijkt echter te gaan om een oplossing die werkt met
Digital Rights Management. Het revolutionaire product kan komend jaar
al op de markt komen, samen met spelers die ze kunnen afspelen. Eerder
werd er door bedrijven al getest met dvd’s die fysiek onleesbaar werden
na blootstelling aan laserstralen of zuurstof gedurende enkele
tientallen uren. Tot nu toe is de verkoop van dergelijke schijfjes nog
geen succes geworden. Hollywood ziet het verschijnen van deze techniek
met het nodige enthousiasme tegemoet.
Een dergelijke eenmalige DVD zou voor ongeveer vier euro kunnen worden
aangeboden. Dit kost ongeveer net zoveel als het huren ervan. Het
voordeel van de eenmalig te gebruiken DVD is dat de gebruiker zelf
bepaalt wanneer de film wordt bekeken en de DVD niet behoeft te worden
teruggebracht. Dit initiatief is onderdeel van een nieuw offensief van
Microsoft om de home-entertainment-markt te bestormen. Een groot deel
van het onderzoeksbudget wordt gestopt in de ontwikkeling van DRM.
Wanneer de filmindustrie de moed krijgt een distributiemodel te
aanvaarden dat volledig is gebaseerd op Internet, wil Microsoft met
haar DRM software vooraan staan als standaard. Ze wil bereiken dat haar
DRM software in elke DVD-speler en DVD-recorder wordt geplaatst. Zo wil
het bedrijf ook de home entertainment-markt gaan beheersen. Ze wil
belangrijke media-maatschappijen (zoals Sony) ervan overtuigen dat
Microsofts dominantie in de markt van belang is om een enkele globale
DRM-standaard te krijgen. Of het allemaal lukt is nog maar de vraag. De
meest succesrijke filmservice in de VS is Netflix, een postorderbedrijf
voor DVD’s. De klanten gebruiken het internet alleen maar om een
selectie te maken in de winkel en een order te plaatsen. Of de klant
zit te wachten op een internet-distributiesysteem is nog maar zeer de
vraag. Netflix heeft meer dan 4 miljoen klanten, maar Reed Hastings,
oprichter en directeur, stelde in Newsweek dat er in 2010 20 miljoen
klanten zouden zijn en dat de DVD zeker de eerstkomende 20 jaar niet
verplaatst zal worden door nieuwere technieken. Microsoft bespeelt
verschillende opties: de eenmalige DVD kan in deze markt best een kans
hebben.