Of er ooit nog een CEO is als Steve Jobs is nog maar eens de vraag. Hij heeft de relatie van de wereldburger met technologie op een ongekende manier veranderd en verbeterd. Hij is het absolute marketing-genie en als visionair onovertroffen. Vannacht overleed hij op 56 jarige leeftijd. Jobs heeft in doen en denken de manier veranderd waarop wij over technologie denken en hoe we het gebruiken en heeft een eigen persoonlijk stempel gezet op alles, van de PC tot aan de muziekindustrie. Zijn opvolger als CEO heeft een uiterst ondankbare taak, maar de erfenis die Jobs nalaat schept vele verwachtingen. Het is de vraag hoe Apple zonder Jobs zijn weg zal vinden.
We zetten op een rijtje hoe Steve Jobs de ICT-wereld veranderde en van Apple het meest waardevolle bedrijf ter wereld maakte.
1. Design: Voor Jobs was de presentatie van het product, hoe het er uitzag, voelde en reageerde net zo belangrijk als de technische specificaties. Terwijl de meeste PC producenten kozen voor seeds snellere processors, ging Jobs uit van een intelligent, minimalistisch design. Een ex-Apple-werknemer mijmert na over Jobs’ fascinatie met de Mini Cooper. ‘He finally decided they were cool because they were small’, zo zegt hij. ‘Steve said that’s when he knew Apple had to get really good at metal. Most computer makers at the time were all using plastic, but he knew to get smaller, you had to get metal really, really well’. En dat was een beslissing die geen windeieren legde: Apple’s titanium/aluminium notebooks werden bestsellers. De meest recente MacBook Air wordt gezien als een voorbeeld van het ideale evenwicht tussen design, prijs en prestatie.
2. Muziek: Het begin van de eeuw zag een snelle verandering naar de aanlevering van digitale content, een verandering van de traditionele manier van muziek leveren en produceren die de muziekindustrie hard raakte. Miljoenen gebruikers gingen over tot het illegaal downloaden van muziek via services als Napster. Apple introduceerde iTunes in 2003. Een digitale muziekdienst, die muziek verkocht, eenvoudig te gebruiken was en onlosmakelijk was verbonden met de iPod. Het bleek onweerstaanbaar voor de klant. Op dit moment is iTunes de grootste online muziekverkoper ter wereld, met meer dan 200 miljoen geregistreerde gebruikers, die gezamenlijk meer dan 15 miljard songs hebben gedownload. De in 2011 geintroduceerde cloud-gebaseerde iTunes-service, zal die standing alleen maar versterken.
3. De PC: het wordt snel vergeten, maar Jobs en zijn medeoprichter van Apple, Steve Wozniak, hebben een belangrijke rol gespeeld om het idee van de PC te populariseren met de Apple II, een in massa geproduceerde computer die een van de meest belangrijke PC’s van de jaren ’80 werd. Het heeft de manier veranderd waarop mensen met computers werken. PC’s zijn nog steeds een belangrijk product voor Apple. Het vorige kwartaal kende een omzet tussen de 4.4 en de 4.6 miljoen.
4. De tablet: Jobs was degene die de tablet computer (die allang bestond) een nieuw leven gaf en daarmee de post-PC-tijd een enorme injectie gaf. De iPad had alles wat de klant begeerde, en uiteraard de Apple-marketing genereerde een hype, die eigenlijk nooit is opgehouden. De tablet is dankzij de iPad een serieuze tool geworden voor het uitvoeren van werk en het invullen van de vrije tijd. Het afgelopen kwartaal explodeerde de omzet van de iPad met 183 %.
5. De marketing: Apple’s marketing is waarschijnlijk het meest innovatieve van alles.
6. De iPhone: Jobs heeft met de iPhone de mobiele communicatiemarkt volledig op zijn kop gezet. Apple introduceerde een device, dat de smartphone revolutie startte dankzij een minimalistisch design, een groot responsief touchscreen en een stabiel besturingssysteem. Het toestel blies de Palm en Blackberry weg. Jobs was betrokken bij iedere stap in het designproces, dat volgens een insider 150 miljoen dollar kostte. Jobs zorgde ervoor dat Apple de absolute controle behield over het systeem. De app-store die werd open gesteld maakte de iPhone tot het meest gewenste toestel voor een lange reeks van jaren.
7. Het ecosysteem: het idee van het ecosysteem is waarschijnlijk het meest blijvende concept: Jobs wilde een gesloten systeem van hardware, software en services, dat (dankzij de integratie) een sublieme gebruikservaring biedt.
8. Het besturingssysteem: simpeler dan dat van de concurrentie, veel stabieler, toegankelijker en eenvoudiger te gebruiken dan andere systemen. Wellicht wat minder aanpassingsmogelijkheden aan persoonlijke voorkeuren, maar of dat een nadeel is ?
9. De Apple stores: 345 winkels in 10 jaar, gekenmerkt door een open karakter en de mogelijkheid de producten zelf te gebruiken en te ervaren.
10. Job’s grootste bijdrage is Apple zelf, een bedrijf van 12.000 werknemers, dat hij van de rand van de afgrond tot het meest waardevolle bedrijf ter wereld heeft gemaakt. Tot nu de grootste ‘turnaround’ in de geschiedenis van het bedrijfsleven. Dat wordt duidelijk in het ontwerp van het komende nieuwe hoofdkantoor van het bedrijf, een campus met ongeveer 100.000 m2 aan onderzoeksfaciliteiten, een auditorium met 1000 zitplaatsen, een electriciteitscentrale en ondergrondse parkeerplaatsen. ‘I think we do have a shot at building the best office building in the world’, zo stelde Jobs, die geen genoegen wilde nemen met iets minder dan het beste wat te realiseren was.
Jobs zal worden gemist, zeker door Apple.