De Europese waakhond verdenkt de uitgevers en Apple van het maken van afspraken die nadelige invloed hebben gehad op de e-bookconcurrentie in Europa. De praktijken maken mogelijk een inbreuk op de Europese antitrustregels. De Europese unie behandelt de zaak met prioriteit.
Naast Apple gaat het om de uitgevers Hachette Livre (Frankrijk), Harper Collins (VS), Simon & Schuster (VS), Penguin (Groot-Brittannië) en Verlagsgruppe Georg von Holzbrinck (Duitsland).
De Commissie onderzoekt of de partijen illegale afspraken maakten die de Europese concurrentie beperken. Hiervoor neemt de Commissie de overeenkomsten en voorwaarden die uitgevers zijn aangegaan voor de verkoop van e-books met Apple’s iBook Store onder de loep.
Vorig jaar stelde een Amerikaanse aanklager, Richard Blumenthal, dat Amazon en Apple de e-bookmarkt verzieken, omdat zij bij uitgevers altijd de laagste prijs voor e-books bedisselen. Regelingen als die tussen Amazon/Apple en uitgevers, schrijft Blumental, leiden tot prijsafspraken en ontmoedigen het bieden van kortingen op e-books. Boekenuitgevers zullen niet snel geneigd zijn kortingen te geven aan een e-bookverkoper, als dat automatisch zou betekenen dat ze die korting ook aan Apple en Amazon moeten gunnen.
Uit het onderzoek van de openbaar aanklager town blijkt dat door Amazon, Apple, Borders en Barnes & Noble gehanteerde e-bookprijzen in vele gevallen identiek zijn. ‘These agreements among publishers, Amazon and Apple appear to have already resulted in uniform prices for many of the most popular e-books — potentially depriving consumers of competitive prices’, zo zei Blumenthal. ‘The e-book market is set to explode — with analysts predicting that e-book readers will be among the holiday season’s biggest electronic gifts — warranting prompt review of the potential anti-consumer impacts’. En: ‘Amazon and Apple combined will likely command the greatest share of the retail e-book market, allowing their most-favored-nation clauses to effectively set the floor prices for the most popular e-books. Such agreements — especially when offered to two of the largest e-book retail competitors in the United States — threaten to encourage coordinated pricing and discourage discounting’.
Eind juli liet Amazon weten meer e-books te verkopen dan hardcover boeken. Gemiddeld genomen heeft Amazon de afgelopen drie maanden 143 e-books verkocht per 100 boeken met een harde kaft.
Door de afspraken met de uitgevers voorkomen Amazon en Apple gezonde prijsconcurrentie, beweerde Blumenthal. Hij beschuldigde Apple van afspraken met dezelfde uitgevers die de Europese waakhond nu onder de loep neemt.