28 januari
Nettwerk Music Group, het grootste particuliere ‘platenbedrijf’ in Canada, komt in het geweer tegen de Recording Industry Association Of America (RIAA) vanwege het vervolgen van normale mensen die muziek downloaden. ‘Litigation is not ‘artist development’, zo zegt Nettwerk directeur Terry McBride. ‘Litigation is a deterrent to creativity and passion and it is hurting the business I love. The current actions of the RIAA are not in my artists’ best interests’. Aanleiding voor de actie van Nettwerk, dat naast het uitgeven van muziek ook managementbureau voor artiesten is, is de zaak van David Greubel, die door de RIAA beschuldigd is van het downloaden van 600 nummers naar zijn computer. De aanklacht richt zich met name op 9 specifieke nummers, waaronder ‘Sk8er Boi‘, van Avril Lavigne, een van de artiesten die bij Nettwerk onder contract staat. De RIAA eist van Greubel $ 9000, maar het accepteert $ 4500 als er binnen een bepaalde termijn wordt betaald. Nettwerk organiseert concerten en brengt muziek uit van sommige van Noord-Amerika’s grootste artiesten, zoals Avril Lavigne, Sarah McLachlan en Dido.
Punk-rapper MC Lars, een andere artiest van Nettwerk, heeft een nummer dat ‘Download this song’ heet. Elisa Greubel, de 15-jarige dochter van David, schreef een email naar deze artiest, waarin ze aangaf hoe ze zich met die titel identificeerde en waarin ze de actie van de RIAA beschreef. ‘My family is one of many seemingly randomly chosen families to be sued by the RIAA’, zo schreef ze. ‘No fun. You can’t fight them, trying could possibly cost us millions. The line ‘they sue little kids downloading hit songs’ basically sums a lot of the whole thing up. I’m not saying it is right to download but the whole lawsuit business is a tad bit outrageous’. Nettwerk kan zich daarin vinden, en heeft vervolgens besloten daaraan wat te doen. Het zal alle kosten van de juridische procedure van de Greubels voor zijn rekening nemen en zal ook alle boeten, mochten die opgelegd worden, betalen Ze hebben het advocatenbedrijf Mudd Law Offices uit Chicago ingehuurd, dat al velen heeft verdedigd die door de RIAA werden vervolgd sinds deze de zeer controversile vervolgingsstrijd in 2003 is gestart. ‘Since 2003, the RIAA has continually misused the court and legal system, engaging in misguided litigation tactics for the purpose of extorting settlement amounts from everyday people — parents, students, doctors and general consumers of music’, zo stelt de advocaat Charles Lee Mudd Jr. ‘In doing so, the RIAA has misapplied existing copyright law and improperly employed its protections not as a shield, but as a sword. Many of the individuals targeted by the RIAA are not the ‘thieves’ the RIAA has made them out to be. Moreover, individual defendants typically do not have the resources to mount a full-fledged defensive campaign to demonstrate the injustice of the RIAA’s actions. Today we are fortunate that principled artists and a management company, Nettwerk Music Group, have joined the effort to deter the RIAA from aggressive tactics – tactics that have failed to accomplish even the RIAA’s goals’. Jonathan Lamy, woordvoerder van de RIAA is niet gelukkig met de stap van Nettwerk, een bedrijf wiens producten ze zegt te beschermen. ‘Stealing another person’s property is theft, it’s against the law and breaking the law must carry consequences or no one will think twice’. Muziek downloaden ontzegt platenmaatschappijen, artiesten en componisten immers van hun royalties. McBride is het op zich daarmee wel eens, maar vindt dat RIAA een volkomen verkeerde weg heeft ingeslagen, die niet in het belang is van de artiesten die hij vertegenwoordigd. ‘When fans of artists are sued, the commercial effects will be disastrous’, is zijn reactie. Mudd wilde uiteraard zijn strategie niet bekend maken, maar stelt wel dat de reactie van RIAA overtrokken is. ‘Nearly all my clients would have stopped downloading music, if they had received a warning from the RIAA before it filed a lawsuit’.