Second Life: over-hyped en ook nog pyramidespel

25 januari 2007

De Canadees Darren Barefoot verbaast zich nog iedere dag over de populariteit van Second Life. Als parodie besloot hij tot getafirstlife.com, wat (nogmaals tot zijn eigen verbazing) door Linden Labs werd 'permitted'. Barefoot benadrukt dat hij geen Second Live-hater is, maar vervolgt dan: ' I’ve been bemused by the amount of hype and attention the game…er…virtual world thingee has received over the past three months. The media has been on SL like white on rice. I’ve only written about SL a couple of times on this site, but I’ve probably received five enquiries from sundry Canadian news outlets asking if I played, or knew anybody who played, or knew anybody who was making a six figure income from playing, and so forth'. Second Life wordt over-hyped. Nog veel erger is dat de financieel analist Randolph Harrison op zijn blog Capitalism 2.0 Second Life een pyramidespel noemt, in volledig nieuwe en aantrekkelijke vorm. Maar, toch… Samen met andere overwegingen komt hij tot de conclusie dat 'we weren't playing in a market at all. We were suckered in by a classic pyramid scheme, albeit one with a pretty new user interface. New entrants plow real money into the game. Only the guys at the top can extract that money with any volume (and in excess of the risk-free rate of return). Attempts to move anything more than token amounts out of the game generally result in real-returns of almost exactly the prevailing USD deposit interest rate'.

Eerst Barefoot. Hij vindt dat ' the game isn’t good enough yet'. Het is te moeilijk om het te spelen. Zo kost het een ervaren computergebruiker al vijf minuten om haar avatar te zaten zitten op een bank. Uiteraard gaat het sneller met ervaring, maar het spelen is geen sinecure. Gartner geeft op dit moment aan dat de Second Life-hype zijn hoogtepunt nadert en dat een meer realistische benadering spoedig zal doorklinken. De 'run' van bedrijvan naar Second Life beziet hij met wat verwondering. Veel van die bedrijven zijn niet gewenst, net als de producten die ze bieden, en hij kan zich niet voorstellen dat datgene wat ze doen kosteneffectief is. Dat is overigens iets dat ook Tim Bray al gemeld heeft: 'The Second Life thing, well, I don’t know. It was a lot of work to get going and it costs us real money, and then our pavilion can only hold 63 avatars, so the ROI seems questionable'. Volgens Barefoot zijn de meeste bedrijven er alleen maar om 'hip' te lijken. Uiteraard zijn er meer plaatsen waar de hype weer naar normale proporties wordt teruggebracht. Veel en veel erger is de classificatie die Harrison aan Second Life heeft gegeven, als een mooi uitgevoerd pyramidespel. Harrison weet waarover hij praat; hij is al jaren actief als een venture capitalist consultant, en zijn analyse lijkt zeer overtuigend. Samen met een collega, die opereert als manager van een hedge-fonds, staken ze er $ 10.000 in om de virtuele markt te testen. En toen ze begonnen te spelen met 'real money' in Second Live kwam de waarheid over de 'supposed economy' snel boven tafel: namelijk: 'If you can actually collect your SLLs from your counterparty – which turns out to be an enormous problem – you can't cash them out for USD easily or profitably'. En dus, zo gaat Harrison verder: 'It turns out that inside the game, counterparty risk is tremendous. In fact, entire banks will suddenly disappear. Or banks will simply renege on obligations without recourse. Worse yet, the very people who provide the source of nearly all demand-liquidity within Second Life, those guys at the top of the virtual playpen pyramid, are the same ones who effectively set the SLL/USD exchange rate. Mid-2006, they even owned the only practical exchange market, a fact which I believe is even more true today. (The company run exchange turns out to be impractical for real trades of any volume. It is more of an open currency auction than a spot market.)' (SLL=Second Live Linden dollars)'. Ze waren vervolgens niet in staat om effectief sommen van enkele duizenden Amerikaanse dollars uit Second Life te halen 'without the exchange market confiscating most of our returns (through rate reflectivity)'. Dat leidt tot slechts een conclusie: 'Each new sucker is encouraged to bring in more new suckers, supposedly helping the economy to grow so that they can start cashing those SLL checks. And if you're really successful and even more lucky, you'll get about 4% real return for all that effort and risk'. En dit, samen met een aantal andere argumenten, leidt Harrison er toe te praten van een weldoordacht pyramidespel: 'What you're left with is lots of people putting USD in, and a small group taking those USD out, leaving the rest with no financial claims on anything – just an imaginatively sexy avatar'. En zo wordt wat zo spectaculair en hyperig was dat zelfs een aantal van onze politici er hun opwachting moesten maken, een 'illegale' activiteit, waarvan ieder die zijn centjes liefheeft, verre van moet blijven….

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.