22 november 2007
Michael Robertson is weer eens aangeklaagd: nu door EMI, vanwege blijkbare inbreuken op het copyright met zijn muziekdienst MP3Tunes. EMI is het eerste label dat MP3 zonder DRM-techniek aanbiedt en de vroegere Chief Executive Officer Eric Nicoli zei bij de lancering daarvan: 'We're delighted that this amazing band's songs can now be purchased directly from their website in a format that can be enjoyed on all music players'. Nicoli trad in augustus terug na de overname door Terra Firma en blijkbaar zijn voor het nieuwe management 'all music players' geen 'devices that play music from an online storage locker, or music search engines'. Deze zijn normaal gesproken beschermd voor de Digital Millennium Copyright Act. Robertson ziet een groot probleem: de muziekindustrie wil blijkbaar nu zoekmachines aanpakken. 'EMI's lawsuit complains both about Sideload.com and the personal Music Lockers offered by MP3tunes. Sideload is an audio search engine. It has links to audio files and shows you where those files are on the net. Sideload does not host any files. There are many, many such search engines. Here are just a few, with the same starting letter "S" as Sideload: Songza, Seeqpod, and Skreemr – all of which are probably much bigger than Sideload. Many people simply use Google, which is likely the biggest audio search engine in the world. Any complaint against Sideload could be leveled against Google, Yahoo, MSN, and Ask since they all have links to song files'.
Volgens Robertson kan de dagvaarding tegen MP3Tunes niet succesvol zijn. Een zoekmachine is gevrijwaard in de DMCA. Ook het feit van online opslag kan volgens hem geen kans maken. 'EMI also complained about MP3tunes' personal Music Lockers. We provide individual Music Lockers designed to store a user's own music collection securely online so you can listen to your music collection anywhere you want to. As an example, when I buy songs at work from AmazonMP3, they are automatically loaded to my personal Locker so I can listen when I get home or even on my net radios. My vision is that in the near future people will have music players built into every piece of electronics they own, and they will all be connected to the Internet (at least some of the time). Our goal at MP3tunes is to provide a system that will let you access your personal music on any device you own. Our implementation is responsible, with password protection required for each Music Locker'. De DMCA heeft, zo zegt Robertson, vijf uitzonderingen, en een daarvan is het bewaren van muziek op verzoek van de gebruiker. Dat is precies datgene wat zijn dienst regelt. Niet meer, niet minder. De zaak is hem wel in het verkeerde keelgat geschoten. Hij benadrukt dat hij EMI heeft aangeboden hoe de dienst ook hun zakelijke belangen kan dienen, maar hoorde alleen maar terug dat de auteurswet was overtreden en dat EMI 'demanded a substantial sum for past infringement be paid to EMI'. Robertson weigerde zijn Sideload offline te halen. Hij stapte vervolgens naar de rechter om helder te krijgen dat zijn dienst legaal is. Uit beleefdheid stuurde hij EMI een kopie van de aanklacht. Vervolgens diende EMI een aanklacht tegen hem in bij de rechtbank in New York, waarbij hij geen kopie toegestuurd kreeg. Volgens Robertson een bekende tactiek om de tegenstander vleugellam te maken in de media, omdat ze de aanklacht nog niet kennen. Robertson is verder helder over de oorzaak van de zaak. 'While the lawsuit says 'EMI' I think the RIAA is advocating this legal fight as much as any individual label or entity. The RIAA is the music industry's association with a focus honed on suing seemingly every new technology that comes along (this last decade at least) . This is what happens when you have a staff of attorneys — they want big, long legal fights so they can bill their clients. The problem with suing every new technology and/or company is the opportunity to use that new technology in a positive manner is lost. For example the RIAA sued the first portable MP3 players. The RIAA lost – not just the lawsuits, but the chance to leverage an exciting new technology (MP3 players). It also lost the ability to partner with innovative companies for increased sales and revenues. By suing every new technology, the music industry is missing the opportunity to use innovation to dramatically grow its business in exciting new ways'. Hij is er van overtuigd dat het geen 'Thomas-zaak' wordt, waarbij uiteindelijk door de alleenstaande moeder $ 220.000 moest worden opgehoest. Robertson zegt dat hij geld genoeg heeft voor een jarenlange rechtszaak. Hij roept de zaak tegen Microsoft in herinnering waar hij aantoonde meerdere jaren zo'n strijd te kunnen voeren en waarbij de gigant uiteindelijk moest capituleren. Over de poging van EMI om Robertson ook privé aansprakelijk te maken is hij kort: dat lukt zeker niet. Hij denkt dat het zo breed inzetten van een zaak alleen maar als doel heeft met een hagelschot toch nog iets te raken. De zaak zet wel vraagtekens bij het optreden van EMI: eerst DRM-loze MP3's uitbrengen, zodat ze op allerlei manieren kunnen worden afgespeeld; vervolgens zo'n dienst (wat niet eens een P2P-netwerk is) aanklagen wegens copyright-inbreuk. Nogal hypocriet. Of is het een stuiptrekking in een al lang verloren strijd ?