Is eBay-boycott begin van het einde ?

26 februari 2008

Op 29 januari 2008 maakte de President van eBay Noord-Amerika een aantal veranderingen bekend voor de eBay Marketplace. Alle veranderingen werden, zoals kon worden verwacht, gepresenteerd als 'improving the overall experience for our customers – both buyers and sellers'. Er werden fundamentele veranderingen doorgevoerd voor de prijsstelling, voor de verkopersstandaarden, aanbiedingen en Feedback. Voor de volledige aankondiging van de veranderingen zie hier . eBay veteranen zagen al spoedig na de analyse van de aangekondigde veranderingen dat er een probleem was met de veranderingen van de prijsstelling. Hoewel er kortingen werden aangebracht bleken de verhogingen ruim op te wegen tegen de kortingen, waardoor de verkopers meer aan de veilingsite dienen te betalen voor ieder verkocht object. Daarnaast heeft eBay besloten dat het meer wil verdienen aan de geldstromen en heeft daardoor bepaald dat het de betaalde bedragen tot maximaal 21 dagen in kas wil houden. Hoewel de verkopers niet gelukkig zijn met de toename van de kosten (die al vele malen hebben plaatsgevonden), worden ze pas echt de gordijnen ingejaagd door de veranderingen in het Feedback-systeem. Feedback is datgene waardoor eBay groot geworden is en het tot een van de eerste Web 2.0.-omgevingen heeft gemaakt. Verkopers kunnen voortaan alleen maar positieve feedback over kopers kwijt. Kopers zelf kunnen nog steeds zowel positieve als negatieve feedback plaatsen.


De nieuwe Chief Executive Officer van eBay, John Donahoe, kon maar een goed ding bedenken voor het nieuwe Feedback-systeem. 'First time in eBay’s history for removal of negative feedback', zo zei hij in een interview met Ina Steiner van AuctionBytes. Steiner herinnerde Donahoe aan het feit 'that eBay sellers could be blackmailed into having to provide refunds or other bonuses if a buyer threatened with negative feedback'. Voorheen kon een verkoper dat soort dreigingen pareren door negatieve feedback te geven over een koper, maar nu die mogelijkheid aan de verkoper ontnomen wordt, kan hij geen kant meer op en staat hij bloot aan dreigingen en fraude. Op de vraag waarom verkopers toch bij eBay moeten blijven wordt door de CEO beantwoord met de opmerking dat: 'The incentive for sellers to stay on eBay is that they are continuing to sell great volumes on eBay. This is so, again, we had the largest number of traffic in the 4th quarter'. Dat is echter nog maar de vraag. Alexa 's statistieken zijn alles behalve perfect, maar ze geven wel een algemeen beeld over de hoeveelheid verkeer naar specifieke sites. Die statistieken bevestigen die uitspraak van Donahoe absoluut niet, integendeel. Het vierde kwartaal lijkt qua verkeer het slechtste te zijn van de afgelopen zeven jaar. De veranderingen heeft nogal wat verkopers geleid tot oproepen voor een boycott. Die oproepen zijn er meer geweest in het verleden en meestal stelde het allemaal niet veel voor. Maar nu lijkt het echter wat anders te worden. Er is meer opschudding, er verschijnen sites als thepetitionsite.com en PowerSellersUnite.com. Er verschijnen YouTube-video's, zoals hier en hier . Het verzet van de verkopers is door eBay afgedaan als zijnde verwacht en niets om zorgelijk over te doen. Het bedrijf biedt echter wel aanzienlijke kortingen op verkopen in de periode van de geplande boycott. Ebay wil blijkbaar aantonen dat tijdens de boycott het verkeer van de site en de activiteit groeit. De statistieken van Alexa liegen echter niet: eind januari en begin februari begint het verkeer naar de site opnieuw te dalen. In de dagen net voorafgaande aan de boycott raakt het verkeer naar de site in een duikvlucht. Het lijkt erop dat veel verkopers hun handel bij eBay weghalen. Als de boycott eBay's 'bottom line' gaat bedreigen zou het het bedrijf tot een nieuwe aanpassing van haar beleid kunnen brengen. En dat zou zo maar eens kunnen gaan gebeuren. Niet voor iedereen in de online veilingwereld is de affaire slecht: OnlineAuction.com heeft binnen zeven dagen na eBay's aangekondigde veranderingen 7500 nieuwe verkopers binnengehaald en eCrater.com voegde in diezelfde periode 1400 verkopers aan haar bestand toe. Hoewel beide sites slechts klein zijn in vergelijking met eBay maken ze nu wel een enorme groei door en worden ze serieuze alternatieven voor verkopers die gefrustreerd zijn in de handelwijze van eBay. OnlineAuction.com vraagt van verkopers een lage fee om producten via hun site te verkopen en eCrater.com biedt dat zelfs gratis aan. Of de boycott succes zal hebben is nog maar de vraag, maar het is wel duidelijk dat websites die rond communities gebouwd worden de eigenaren van de site niet de controle geven die ze denken te hebben. Gebruikers krijgen meer controle, of de site-eigenaren dat nu prettig vinden of niet.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.