26 mei 2008
Google staat bekend om zijn zeer lucratieve personeelsbeleid. Google's werkplekken hebben awards gekregen van bijna iedere instantie die daar ook maar iets over te zeggen heeft. De gratis lunches, de zwembaden, de kinderopvangmogelijkheden: geen van de concurrenten kan er zich mee meten. Uitgebreide opleidingsmogelijkheden, trainingssessies, informatiebijeenkomsten met (inter)nationale grootheden. 20 % van de werktijd mogen Google-medewerkers besteden aan hun eigen creatieve uitdagingen. Toch gaat er personeel weg, en de laatste maanden is het tempo daarvan verhoogd. Hoewel Google blijft volhouden geen last te hebben van een 'brain drain', wat juist is want er willen veel meer mensen bij Google werken dan er weggaan, de zichtbaarheid van het recente personeelsverloop brengt mensen aan het twijfelen. 'What makes [some tech workspaces] so bad? Some offend with exposed fluorescent lights, gray cubicles and a dystopian-corporate environment. But others, with their pseudo-hip graffiti, kindergarten toys and plastic decorations—all in a desperate attempt to seem 'Internet-y'—come off even worse', zo schreef roddelblog Valleywag over over-enthousiaste bedrijven. Anderen merken op dat Google altijd erg goed geweest is in het behandelen van haar personeel als kinderen, maar dat kinderen opgroeien en ook wel eens wat anders willen.
'Google hires programmers straight out of college and tempts them with all the benefits of college life. Indeed, as the hiring brochures stress, the place was explicitly modeled upon college… But as the gleam wears off the Google, I can see why it's no place anyone would want to hang around for that long', zo schrijft blogger Aaron Swartz. Velen verwijzen ook naar de aandelenproblemen die Google recent gehad heeft en het enorme verschil in vermogen tussen oudere en recente medewerkers. Maar er wordt vooral verwezen 'to the fact that even at the most fun company on earth, just like at all of the other companies in the world, employees are not actually changing the world each day from their cubicles, but instead making the smallest adjustments to the largest product'. 'A lot changes as a company becomes really successful and goes from being entrepreneurial to institutional. Sometimes the most fun part of a company like that is not working there when it is already a success, but growing it from the beginning. When a company reaches that point, some people will naturally transition out', zo zegt Chuck Pappalardo, managing directeur van Trilogy Search. 'Fake Steve Jobs' stelt dat het vertrekken van medewerkers de eigen schuld van Google is, 'creating a culture that is so much fun that the actual day-to-day tasks of trying to sell online ads more efficiently is a crushing disappointment to its Stanford and MIT-graduate recruits. … [Google] makes a big deal of only hiring these super-high-IQ kiddies and the fact is that most of them truly are smart, but then you put them into this horribly dull and easy drone work on AdWords and AdSense and they're all bored to tears and totally disappointed because they really really really thought they were going to do something meaningful with their lives and now they're just worker bees–pampered worker bees, sure, but still'. En waarheen vertrekken vele van de medewerkers ? Dezelfde belofte van opwinding en innovatie dat vele technische mensen naar Google trok, hebben nu vele interessante startups en jongere bedrijven, zoals de sociale netwerkbedrijven als Facebook. Sommigen vertrokken naar het microblogging platform Twitter, drie anderen stichtten Ooyala, een video-platfom, weer anderen zetten hun vermogen aan het werk bij venture capitalists. 'A lot of people made a lot of money working there, and took some level of stock and there's a lot of cool, interesting stuff to do with this. Silicon Valley is probably the best place in the world for inventors with ideas, so it's not about leaving Google because you're unhappy, but because you're ready for the next big thing', zo zegt Pappalardo. Phillip Lessen van Google Blogoscoped stelde dat het pad van veel van de ex-werknemers uiteindelijk weer bij Google kan eindigen, als hun ex-werkgevers hun nieuwe onderkomen opkoopt. Dat hoeft niet altijd positief te zijn. 'Any such acquisition may be enough of a demoralizing factor to those who work at Google that it could be risky for Google's management to consider; it may almost equal telling their employees that the best way to achieve something at Google is to quit Google'.