Yahoo opnieuw in zwaar weer

9 oktober 2008

Het worstelende Internetbedrijf Yahoo komt opnieuw in zwaar weer nu de wereldwijde kredietcrisis gaten slaan in de budgetten van web-advertering. Weinige webbedrijven staan er zo slecht voor als Yahoo. Analisten verwachten dat de verslechterende economische omstandigheden de uitgaven voor online advertenties voor 2009 aanzienlijk zullen beinvloeden. Yahoo verkrijgt het grootste deel van zijn omzet uit grafische advertenties op haar websites. 'This is bad news for Yahoo', zegt David Hallerman, Internet analyst voor eMarketer. 'Economic factors will push display ad spending down'. Yahoo woordvoerster Kim Rubey zegt dat 'the company is unavailable to comment on financial matters until after its earnings report on Oct. 21'. Yahoo heeft haar investeerders weinig redenen gegeven om vreugdedansjes uit te voeren. Het aandeel is minder waard dan $14 en dat is het in vijf jaar niet geweest. Een paar maanden geleden bood Microsoft nog meer dan het dubbele voor aandelen van het bedrijf. En hoewel de aandeelhouders Yahoo niets verwijten voor wat betreft de macro-economische omstandigheden, de situatie kon eigenlijk niet slechter. De investeerders zijn het wachten eigenlijk zat; Yahoo moet volgens heb 'turn around the company'. Ze hebben steeds minder vertrouwen daarin met de slechte vooruitzichten voor 2009. Geruchten dat Yahoo de gesprekken met AOL hebben hervat om samen verder op te trekken helpen ook niet echt.


'The Yahoo story is hard', zegt Chris Boova, werkzaam bij investeerder J. & W. Seligman. 'There's a bit of fatigue from investors. I don't get as many phone calls from the sell-side community asking about Yahoo. … 'I'm a tech generalist', zo voegt hij er aan toe. 'I have a lot of opportunities to invest in other stocks with less drama and easily understandable stories'. Het terugvallen in advertentie-inkomsten in problematisch voor Yahoo. 'Display ads account for 62% of Yahoo's net U.S. Revenues', zo zegt Hallerman. 'Already, Yahoo's growth rate is less than that of the U.S. online ad market. In the first half of 2008, U.S. net revenue for Yahoo grew 11% from the same period a year ago compared to 15.2% for the overall market for Internet ad revenu'. En er is meer slecht nieuws. Analisten voorspellen dat marketeers meer zullen besteden aan andere vormen van advertenties, meer gericht op zoek-advertising. Dat betekent dat er meer geld naar Google zal gaan dan naar Yahoo. Het bedrijf verliest steeds meer marktaandeel aan Google. 'Google will score 73.5% of the $10.4 billion that advertisers will spend on search in the U.S. this year', zo zegt Hallerman. 'Yahoo has a 13.3% share. In 2007, Yahoo had a 15% share and a 20% share in 2006'. De deal die het bedrijf met Google heeft gesloten en in 2009 $800 miljoen moet opbrengen is nog steeds niet operationeel, vanwege onderzoek door het ministerie van justitie. Niet iedereen echter is somber gesteld. Russ Fradin, van Adify bijvoorbeeld. 'The web portal is the leader in display advertising and will fare better than other content publishers, social networking sites and ad networks who are all chasing the same ad dollars. Yahoo has a long history with advertisers. They know what works and doesn't work. For advertisers, there's a flight to the familiar. If you're going to cut web spending, you cut the experimental dollars like social media or mobile'.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.